Ceny Akademie SFFH za rok 2004

O víkendu se uskutečnil tradiční veletrh Svět knihy a v jeho programu bylo opět předávání cen české Akademie SFFH. Předávalo se již podesáté, ale rozhodně nešlo o zaběhnutou rutinu. Za rok se totiž přihodilo několik podstatných změn.

Nejprve se pozastavíme nad změnami. Celou ceremonii tentokrát neuváděl svérázný Roman Lipčík, ale Richard Klíčník v doprovodu Jolany Čermákové. Klíčník si moderování cen Akademie vyzkoušel už vloni společně s Lipčíkem. Moderátoři působili sebejistě a pohotově, a přestože se někdy zbytečně zaplétali a opakovali, hodnocení jejich výkonu je pozitivní. Rozhodně to byl zábavnější pořad než Česko hledá SuperStar :).

Důležitější (moderátoři prominou) jsou však změny v kategoriích. Akademie během let vyrostla do značných rozměrů, proto je zrušení některých cen vítané. Sice se jedna nová objevila, zato hned pět odešlo do věčných lovišť. Jsou to kategorie Nejlepší zahraniční kniha, Nejlepší cyklus, Nejlepší fanzin, Nejlepší slovenská kniha a Nejlepší původní povídka. Diskutabilní je zrušení poslední kategorie, po těch ostatních se ale asi nebude nikomu stýskat. Dále došlo ke změně kategorie Nejlepší titul mimo beletrii na Nejlepší teoretický text. Nebeletristických knih je v těchto žánrech velmi málo, zato teoretických textů naštěstí přibývá stále rychleji.

Stejně jako loni, i tentokrát nabízím kromě výsledků také subjektivní komentáře. Pokud na ně nemáte chuť, směle je přeskočte! 🙂

Kniha roku
• China Miéville, Jizva (Laser-books)

Po vyhlášení kategorií Nejlepší SF a Nejlepší fantasy se zdálo, že Miéville oproti úrodnému loňsku ostrouhá. Nestalo se a dokonce urval novou kategorii, která se pasovala zřejmě na tu nejvýznamnější.
 
Nejlepší SF
• Asher, Neal: Stahovač (Polaris)
• Bear, Greg: Hudba krve (Laser-books)
• Miéville, China: Jizva (Laser-books)
• Reynolds, Alastair: Kaldera 1 a 2 (Triton)
• Vinge, Vernor: Hlubina na nebi (Fantom Print)

Vynikající knihy, které se seřadily v nominacích, hovoří o tom, že se našim čtenářům pravidelně dostává kvalitních titulů. Vítězství Ashera si zdůvodňuji tím, že akademici hlasují buď pro nejotřepanější klasiku, anebo pro nejnovější objevy. Tomu jako jediný odpovídá právě Stahovač.
 
Nejlepší fantasy
• Sapkowski, Andrzej: Narrenturm (Leonardo)
• Barker, Clive: Abarat (BB art)
• Miéville, China: Jizva (Laser-books)
• Pratchett, Terry: Svobodnej národ (Talpress)
• Rowlingová, Joanne K.: Harry Potter a Fénixův řád (Albatros)

Ve fantasy se loni objevila celá řada vynikajících knih, dovolím si však tvrdit, že žádná z nich ničím nevyčnívala. Nemohu se zbavit dojmu, že mezi akademiky je minimum erudovaných v žánru fantasy, jinak by jen stěží do nominací „prolezl“ tuctový díl Pratchettovy ságy na úkor například Gormenghastu Mervyna Peaka. Akademici opět v této kategorii vybírali hlavně známá jména. Zajímavé je, že tři z pěti nominací jsou dětské knihy, přitom byl pominut například Garth Nix a jeho Sabriel.
 
Nejlepší horor
• Barker, Clive: Utkaný svět (Laser-books)
• King, Stephen: Dolanův cadillac (Beta-Dobrovský)
• King, Stephen: Vlci z Cally (Beta-Dobrovský)
• Lumley, Brian: Nekroskop VIII – Války o krev (Polaris)
• Suzuki, Kodži: Kruh (Knižní klub)

Tato kategorie je také zralá na odstřel. Hororové fantastiky u nás vychází minimum. Navíc stojí za úvahu, proč mít kategorii horor, když je téměř stoprocentní, že fantastický horor bude zároveň SF nebo fantasy (nebo obojí jako Nádraží Perdido). Letos tak zvítězila hororová fantasy Utkaný svět. Nutno podotknout, že takto vynikající kniha si cenu zasloužila, ale kdyby nakladatel na obálku nenapsal, že je to horor, dosáhla by jistě v kategorii fantasy jenom nominace.
 
Cena za dlouholetou práci pro SF
• Velinský, Jaroslav
• Herec, Ondrej
• Podaný, Richard

Tady byl výběr celkem snadný. Podaný je zřejmě podle akademiků na toto ocenění příliš mladý, vliv Slováka Herce na žánr je v Česku méně patrný, zato Velinský je velká spisovatelská osobnost.
 
Nejlepší neangloamerický překlad
• Sapkowski, Andrzej: Narrenturm (Leonardo)
• Pilipiuk, Andrzej: Záhada Kuby Rozparovače (Laser-books)
• Ziemianski, Andrzej: Achája (Laser-books)

Zcela jasné a zasloužené vítězství Stanislava Komárka, kterého mj. soustavně chválil jeho jediný konkurent v této kategorii Pavel Weigel.
 
Nejlepší teoretický text
• Adamovič, Ivan: Cestami fantastického pohraničí (Ikarie 4)
• Šust, Martin: Moderní space opera (Pevnost 12)
• Šust, Martin: New Weird (Pevnost 5, 10)

Boj Adamovič vs. Šust má celkem jasný výsledek spíše z důvodu dlouhodobé činnosti. Adamovič pomalu odchází, Šust teprve přichází, akademici opět volí za zásluhy. Tím nechci říci, že by si tento text nezasloužil vítězství, sám jsem pro něj hlasoval.
 
Nejlepší původní česká nebo slovenská kniha
• Procházka, Jiří W.: Totální ztráta rozměru (Millenium Publishing)

• Medek, Leonard: Dobrodruh (Straky na vrbě)
• Mostecký, Jaroslav: Útesy křiku (Klub J. Vernea)
• Žamboch, Miroslav: Líheň 1 – Smrt zrozená v Praze (Wolf Publishing)
• Žamboch, Miroslav: Na křídlech tornáda (Klub J. Vernea)

Akademici dali opět přednost staré dobré klasice, protože se žádný nový nadějný autor s výrazným počinem neobjevil. Neproměněná nominace bude zřejmě nejvíce mrzet Leonarda Medka, jehož Dobrodruh opět potvrdil jeho talent i zvládnuté řemeslo.
 
Nejlepší překladová povídková sbírka
• Sheckley, Robert: Lístek na Tranai (Polaris)
• Asimov, Isaac: Robohistorie 1 a 2 (Triton)
• Pilipiuk, Andrzej: Záhada Kuby Rozparovače (Laser-books)
• Sturgeon, Theodore: Bůh v zahradě a jiné vize (Epocha)
• Tiptree, jr., James: Teplé světy a tak podobně (Triton)

Příjemné překvapení. Sheckley je u nás nepříliš známý klasik, proto jsem rád, že porazil Asimova.
 
Nejlepší (domácí) výtvarník
• Krásný, Jan Patrik
• Fibiger, Milan
• Kučerovský, Tomáš
• Šouflová, Jana
• Zhouf, Martin

Teprve první cena Akademie pro tohoto výrazného českého malíře je neklamnou známkou, že se úroveň jeho tvorby stále zvyšuje!
 
Nejlepší časopis
• Pevnost
• Ikarie
• Interkom

Stále stereotypnější Ikarie plná chyb a textů kolísavé úrovně konečně předává žezlo agilnějšímu časopisu. Tím je Pevnost, jejíž kvalita šla úctyhodně vzhůru.
 
Nadějný nováček / počin roku / zvláštní cena
• Hartmann, David a Němec, Tomáš za vzestup úrovně časopisu Pevnost

• Laser-books za vydání antologie Nebezpečné vize
• Vrbenská, Františka za seriál článků v Ikarii

Porážka Nebezpečných vizí v této kategorii jasně hovoří o vděčnosti za rozvoj Pevnosti, v současnosti zřejmě opravdu nejlepšího časopisu o SFFH.
 
Nejlepší editor/redaktor
• Šebestová, Helena
• Holan, Petr “Pagi”
• Němec, Tomáš

Helena Šebestová opět získala tuto cenu, jak hodně je zasloužená, bůh suď. O loňských knihách s její redakcí rozhodně nelze mluvit jako o bezchybných, na druhou stranu je její jméno zárukou důstojné úrovně každého titulu. Příští rok má tuto kategorii jasnou Martin Šust za antologii Trochu divné kusy.
 
Nejlepší překladatel
• Kotrle, Petr

• Kantůrek, Jan
• Oščádalovi, Jana a Jan “Jam”
• Weigel, Pavel
• Žáček, Milan

Překvapila mě absence Podaného a Janiše v nominacích, vítězství Kotrleho už nikoliv. Milan Žáček si na cenu bude muset ještě nějaký čas počkat, ostatní z nominovaných na mě loni působili jako za svým zenitem.
 
Nejlepší nakladatelství
• Laser-books
• Polaris
• Straky na vrbě
• Talpress
• Triton

Myslím, že k úspěchu v této kategorii nestačí být jenom kvalitním vydavatelem uplynulého roku, ale také prvních měsíců před udílením cen. Tomáš Jirkovský z Laseru byl touto cenou překvapený, sám si tipoval vítězství Tritonu. Zdá se, že tito dva nakladatelé budou bojovat mezi sebou nadále.
 
Nejlepší antologie
• Nebezpečné vize (sest. H. Ellison) (Laser-books)

• Čas psanců (sest. O. Jireš) (Triton)
• Krypty a draci (sest. P. Haining) (Talpress)
• Mlok: Sbírka vítězných prací Ceny Karla Čapka za rok 2004 (sest. M. Koutný) (Cena Karla Čapka)
• Punk fiction (sest. A. K. K. Kudláč) (Mladá fronta)

Laser opět uspěl se svou antologií. Porazil tři české a jednu zahraniční tematickou knihu s Nebezpečnými vizemi Harlana Ellisona… a není divu. Tato kniha byla opravdu přelomovým dílem světové SF.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Postřehy – udílení se mi líbilo, bylo mé první, spoustu lidí jsem konečně viděl naživo.Jinak – vítězství Stahovače, inu budiž, ta Ondřejova teorie je zajímavá, a asi bude i pravdivá. Mám pocit, že v poslední době se furt opakovalo, jak tenhle skvost uniká pozornosti, jak zapadl, atd. a ejhle – vyhrál Mloka a navíc se podle Polarisu prý prodává dobře. Osobně bych bez velkého rozmýšlení dal na první místo Hlubinu na nebi, no ale dnešní doba té hloubce jak vidno moc nepřeje :)Horror na odstřel – jasný souhlas, o tom žádná.Fantasy kategorie letos hodně zmršená, jak se tam ocitl Pratchett, taky nechápu, osobně bych nenominoval ani Narenturm (natož aby dokonce vyhrálo!), naopak jsem taky postrádal Gormenghast a Sabriel. Jizva pochopitelně měla vyhrát (opět podivná nominace Miévilla ve dvou kategoriích, z nichž ve sci-fi IMO nemá co dělat – jen kroutím hlavou).Nejlepším nakladatelstvím V LOŇSKÉM ROCE, za který se Mlok předával, byl Triton. O tom není vůbec pochyb.Nejlepší překladatel naprosto jasně zasloužený pro Petra Kotrleho, i když budu furt tvrdit, že vyhlašování “Nejlepšího překladu” by bylo daleko logičtější a atraktivnější (i když pro akademiky asi méně pohodlné).Se vším ostatním už bezvýhradný souhlas.

  2. snad jen, že dvě ceny pro narrenturm jsou mocTriton nic nedostal – to je burdel. Třeba v kategorii překladový sborník měl uspět se sborníkem Teplé světy a podobně. Podle mě hodně povedená kniha, která podle mě překonává zmiňované klasiky.Vůbec to zanícení akademiků pro klasiku mi dělá vrásky. Třeba letošní antalogii mohl vyhrát vydařený sborník Český punk. Konekonců mloci jsou české ceny…Horor vyhrála kniha, která není horor, to už radši cenu neudělit vůbec.

  3. Zrušení kategorie “nejlepší původní povídka” opravdu nebyl dobrý nápad. Měli zrušit kategorii “horor”. Ve fantasy opět ostrouhal Erikson, škoda se rozčilovat…

  4. A ještě k fantasy – nemohu soudit Sabriel, ale jednoznačně mi tam chybí Vzpomínky ledu. Nominace Svobodného národa je evidentně projevem choré mysli, stejně tak zatím nejslabšího Pottera. Místo nich tam měl být opravdu Gormenghast. Ad nakladatel: ono se mi to zdá logické, Triton je sice bomba, ale Laser těží z toho, že má ve své stáji absolutní špičku, do níž z tritonu zatím pronikl jen Reynolds, a když se podívám na edičák Laseru na příští rok, tak jim tu cenu přeju už předem znova!

  5. “Sice se jedna nová objevila, zato hned pět odešlo do věčných lovišť. Jsou to kategorie Nejlepší zahraniční kniha, Nejlepší cyklus, Nejlepší fanzin, Nejlepší slovenská kniha a Nejlepší původní povídka. Diskutabilní je zrušení poslední kategorie, po těch ostatních se ale asi nebude nikomu stýskat.”S tymto velmi nesuhlasim, najme nie so zrusenim slovenskej knihy. U vas predza vychadza niekolko kvalitnych knih slovenskych autorov, namatkovo Juraj Cervenak, ale aj ini…

  6. Akademie
    Ano, na vyřazení povídkové kategorie se podle očekávání mnohých snesla vlna kritiky. Nutno říct, že kategorie byla zrušena kvůli tomu, že při stávajícím nastavení pravidel postrádala smysl. Na letošní valné hromadě (Parcon) bude šance se nad tím zamyslet a možná kategorii obnovit při speciálně ustanovených pravidlech (osobně bych uvítal porotu sestavenou z akademiků, kteří se v oboru orientují, ti by nominovali pět prací do prvního kola, potom by pro ostatní nebyl problém dané práce načíst).Osobně jsem s výsledky letošního druhého kola zcela spokojen a to ve všech kategoriích (ačkoli v řadě z nich jsem hlasoval jinak). Pokud jde o nominace, je pravda, že nejhůř jsme si my akademici vedli v kategorii Fantasy, kde mi chybí Gormenghast (jak jen mohl být přehlédnut?) a trochu i Sabriel a Erikson. Vzhledem k Sapkowského všeobecné popularitě se vítězství dalo očekávat a je možná dobře, že byla narušena hegemonie anglo-amerických autorů (podaří se to někdy domácímu autorovi?).Zastanu se kategorie horor, hlasuje v ní řada akademiků a já osobně ji beru jako snahu o podporu tohoto žánru. Barkerův Utkaný svět je pro mě možná nejlepším románem roku 2004 a jeho příslušnost k hororu bych zase tak nevylučoval, jako dark fantasy je knihu možno řadit jak do fantasy tak do hororu. Rozhodně bych tuto kategorii nerušil, je dobře, že se vydavatelé hororu mohou dočkat alespoň tohoto ocenění.

  7. To crowen:
    Zruseni kategorie slovenske knihy naprosto chapu. Vychazi jich kazdy rok snad min nez je pocet nominaci. Jestli se to Slovakum nelibi, nevidim problem v tom, aby si zalozili Slovenskou Akademii SFFH. Uz jsem zaslechl nazory typu: “akademie si na zadne rozdeleni ceskoslovenska nehraje”. Myslim, ze ve skutecnosti si akademie hraje na to, ze se ceskoslovensko nerozdelilo.(Proti Slovakum nic nemam 🙂

  8. Tož teda nevím. Nechápu hned několik věcí:1. Sapkowski… vsude se pise, ze to Naranturm je historikyý román nikoliv fantasy (recenze tady, v Ikarii, diskuse atd.). Sapkowskiho nectu, takze to nemuzu sam posoudit, ale zajimalo by me to…2. Procházka… Totální ztrátu rozměru jsem si koupil a jen těžko lze mluvit o původní knize… je to takové rozšíření Tvůrců času, s tím, že většinou onoho rozšíření je “část” připravovaného románu… inu na mne je to prilis malo puvodni, kdyz minimalne pulku tehle knihy tvori povidky z knihy jine a ten zbytek…Tím nic proti JWP a kvalitě knihy, ale když se ta kategorie jmenuje takhle, asi si tu cenu zaslouzil nekdo jiny…3.Horor – tady nezbývá než souhlasit, že ten Barker neměl být ani v nominaci

  9. Barker tam byl oprávněně, s tím souhlasím s Martinem Šustem. Hororu je u nás málo a měl by se podporovat. Ve fantasy bych jasně volil Jizvu, nebo Gormenghast. Co se týče Laseru vs. Triton – myslím si že kvantita neznamená kvalitu a Laser, podle mě vydal více kvalitních titulů a podle všeho v tom bude pokračovat i letos (Trochu divné kusy, Světlověk, Obchodníci s vesmírem atd.)Původní česká kniha,tak tady bych byl rád, kdyby vyhrál Dobrodruh, myslím si, že je to nejlepší Medkova kniha.

  10. vena – Jó letošní rok, to je samozřejmě něco jiného, ale za loňský osobně vidím u Laseru jen 4 kvalitní knihy – Jizvu, Utkaný svět, Gateway (1.) a Hudbu krve. Jinak když se podívám na loňský Triton, pak je jednak celková úroveň o dost vyšší, a druhak má i víc vyložených pecek (Bear, Asimov, Reynolds, Tiptree, Hamilton, Cherryh, Garth, Lundwall). Takže pro mě jasná volba.

  11. Výsledky letošní Akademie mě pobavily a potěšily, zvlášť to množství cen pro Laser se mi líbí. Osobně bych na místě Kotrleho rád viděl Kantůrka, ale člověk holt nemůže mít všechno.

  12. to M. Bronec
    to M. Bronec: S tim laserem to mám chápat tak, že se v akedemii uplatňuje lobing?No, každopádně asi nikdy nebudou všichni spokojeni s oceněnými. Pro mě jako čtenáře jsou mnohem důležitější knihy nominované. Aspoň u hlavních kategorií se dá říct, že jsou to veskrze knihy těžce čitelné.Proto bych ocenil, kdyby se uveřejňovalo pořadí dalších nominovaných titulů, protože né vždy se dostane na všechny dobré knihy (letos např. zmiňovaný Gormenghast)

  13. Přátelé, Narrenturm překračuje hranice žánrů, už se tu o něm psalo, je to bezesporu jedna z nejlepších knih žánru v posledních deseti letech. Kam se hrabe Jizva.:)

  14. Sicco: Ne, myslím to naprosto bez ironie. Laseru ceny doopravdy přeji a myslím, že si je zaslouží!

  15. Já osobně jsem především rád, že časopis a počin dostala mnohem kvalitnější Pevnost a někdo tak konečně Ikarii naznačil, že by měla jít do kopru a starého železa, kam ostatně už delší čas patří. Snad jen příště nominovat i Fantázii, Interkom nebyl Pevnosti zrovna ctihodným soupeřem :o(

  16. To Klíčník
    Richarde, a četl jsi vůbec tu Jizvu? Ta překračuje hranice fantastických žánrů (krom toho, že je navíc všechny kombinuje) taky a rozhodně nemálo. 🙂

  17. to Narrenturm
    Kontroverzní slovo do pranice, které chápejte jako protiklad všech těch nadšených výkřiků – jinak bych volil slova stoprocentně opatrněji: Narrenturm je po stránce obsahové slaboučká, řídká bezobsažná operetka s plochými charaktery postav, jejímiž jedinými klady jsou: autorova inteligence a vzdělanost, schopnost psát čtivě a skvěle vykreslené kulisy. Málo to není, ale aby z toho byli všichni tak hotoví… ne, tomu fakt nerozumím. Výhra Narrenturmu ve fantasy je pro mě obrovské zklamání a šok a taky jednoznačný důkaz toho, že u nás je pořád v podvědomí zakořeněn něco jako všeslovanský šovinismus. Vím minimálně o 5 knihách v žánru, které byly loni výrazně , zdůrazňuji VÝRAZNĚ lepší (číslo 5 píšu podle toho, na kolik jsem si vzpomněl během prvních 5 sekund…) – namátkou Gormenghast, Sabriel, Jizva, Vzpomínky ledu, Abarat…Howgh, milovníci Sapkowského, na mě! o))))

  18. ať mám sapkáče moc rád, musím říct, že kdyby narrenturum napsal jako svou první knihu, rozhodně by se neproslavil.Ten příběh zatím prostě stojí za prd a možná by sapkáč udělal líp, kdyby celý děj nacpal do jedný knihy. Pořád totiž pevně věřím, že druhý a třetí díl budou o hodně lepší. a ještě k mému předchozímu komentáří, aby mi bylo rozumět:těžce čitelné = slengově prostě nadprůměr (něco jako těžce pitelné:)

  19. PřáteléNarrenturm je bohužel kniha děsivá, která ukazuje, kam až může dospět původně vynikající autor. Po brilantně vybroušených povídkách již v té pětidílné sáze AS naznačil, jakým směrem se hodlá dále ubírat, a mé nejčernější noční můry v Narrenturm beze zbytku naplnil. Bezobsažné plkání autora, který si nastudoval opravdu vše, co mohl, a pak byl tak okouzlen nasbíraným materiálem, že prostě plkal a plkal a plkal… Autor formátu AS by měl být vybaven základní sebekritikou, že prostě nemůže v díle použít úplně vše, co ho k danému tématu napadá. Jinak vznikne slátanina bez formy a tvaru. Navíc, jako vystudovaný historik v příliš mnoha pasážích tohoto dílka vidím pečlivé výpisky z knih o středověké společnosti, hraničící bezmála s citací… Černobílé a průhledné postavy, s dementním hlavním hrdinou v čele, na věci bohužel mnoho nezmění. Pokud se jakýkoli příběh posunuje vpřed naprosto lineárním způsobem a jen proto, že hlavní hrdina je blb, je to špatný příběh.S milovnictvím nebo nemilovnictvím Sapkowského to nemá co dělat. Mrzí mě to, mrzí mě to o to víc, že jsem si AS kdysi velice zamilovala, o to víc, že si myslím, že je to vynikající autor.

  20. jako obyčejný, do žánru zavrtaný, čtenář musím říct že mě pro změnu Narrenturm nezklamal. Četl jsem ho na chatě v absolutní pohodě a jako oddechovka byl dost dobrý. ale jinak jsou samozřejmě i mnohem lepší knihy. to bez debat.

  21. Steven Erikson ma proste smulu a bude dlouho trvat nez se prosadi a jeho knihy se prestanou prodavat v Levnych Knihach. Nejsem ortodoxni ctenar fantasy, nicmene letosni nominace vzbuzuji dojem, ze kategorie fantasy by si zaslouzila presnejsi definici, aby se tam neschazela takova vsehochut zanru. Nezaslouzil by si Terry Pratchett a jini sprizneni autori kategorii Humoristicka SF/F? A co se tyce Jizvy, nevim co dela v kategorii fantasy. Ledaze jako za starych casu existovalo neco cemu se rikalo fantasticka literatura, kam se veslo vsechno, od ducharskych povidek az po pribehy natazene pres nekolik galaxii.

  22. Narrenturm
    Necítím se být nekritickým obdivovatelem Sapkowského, ale Narrenturm považuji za jednu z nejlepších knih, na jakou jsem v rámci fantastiky narazil. Doslova jsem se od ní nemohl odtrhnout. Možná to bude tím, kdo má kolik načteno, klasické fantasy motivy už mě vlastně dost nudí…

  23. No tedy…co se Narrenturm týče, dějově dejme tomu, sice lineární až hrůza, ale jede…jazyk autorův – jedním slovem SKVOST…prostředí výborně vykreslené—osobně mi ale vadí fantastické prvky – buď tam být neměli vůbec, nebo měli být důležitější pro děj.Jizva – a co to teda je, když ne fantasy?! Jestli to je scifi, tak to sním klobouk! A k tomu křížení žánrů, ono se dá pochybovat o tom, že to je klad – viz právě sapkáč ( což nic nemění na faktu, že sem ho popad a už nepustil).

  24. Narreturm/Jizva/Fénixův Řád
    AS jsem poznal bohužel jen skrze seriál Zaklínač ( k němu se nebudu vyjadřovat – nebyla to katastrofa, ale dobré taktéž ne, že ano… ), a jeho předposlední kniha “Narrenturm” je pro mne velikým překvapením. Z fantasy mám načteho pěkných pár kousků, a musím říct, že si v poslední době moc vybírám, a spousta knih, ač leckde dobře hodnocených, se mi nelíbí – dokáže mě pěkně zklamat.O to větší je nyní mé překvapení! Narrenturm jsem zakoupil už před cca 14ti měsíci, ale vzhledem k tuně nepřečtených knih jsem se k němu dostal až nyní.A panečku to je kniha!!!Jak jsem psal: Zaklínače jsem nečetl, tohle je první kniha od Sapkowskiho, kterou čtu, aNEMŮŽU SE OD NÍ ODTRHNOUT!!!Marně pátrám v paměti, kdy mě naposledy kniha TAKTO chytla!S chabým dějem a nevykeslenými hrdiny nelze než souhlasit… Taktéž mi vadí ty stovky jmen, ale to jsou jen doslova peachoviny, které nijak neztěžují a neničí zážitek z četby tohoto skvostu!A taky jsem se takhle dlouho nechlámal, jako třeba u scény s vymítáním ďábla :o))).Nemůžu se dočkat Božích Bojovníků, NEMŮŽU!!!Dále k Jizvě: myslím, že je zbytečné dohadovat se o tom, o jaký žánr se jedná. Sám autor si ho pojmenoval – je to prostě New Weird. Je tam od každého špetka, a dohromady to tvoří nejchutnější gulášek, co jsem kdy baštil… Podle mě lepší než Nádraží Perdido – taktéž nedosečkám Železné Rady.A nakonec: někdo se tu zmiňoval o tom, že HP5 je nejslabší díl. To je podle mého sice pravda, jenže je to stejně naprosto brilantní kniha přinášející boží zážitek źe čtení… Proto si své místo v nominacích zaslouží, hmmm.

  25. prostě je to tak, ať si říká kdo chce, co chce, sapkáčí není, co se týče vypravěčských schopností rovno.Proto souhlasím s oceněním překladu. Na takový překlad je potřba kromě řemesla i cit.Ovšem jako nejlepší fantasy mi to nesedí, ten příběh je (zatím) takovej divnej, slabej.U Mievilla je problém s tím, že na jeho knihy člověk musí mít buď náladu, nebo musí mít hodně načteno, aby je stáhl naráz. (Podobný problém jsem měl s Americkými bohy, které jsem četl zhrhuba tři měsíce.) Ovšem kvalita toho příběhu zas tkví v tom, že si člověk přímo zafixuje, kde se čtením skončil. Prostě ten příběh je takřka dokonalej.Erikson má tu smůlu, že ho vydává Tallpres, jehož obchodní politiku jsem nikdy neochopil( za nejlepší přirovnání bych označil “ekonomická sebevražda.”)

  26. Tak to vypadá, že Mistr Sapek umí omáčku dobře okořenit, ale maso se mu poněkud nedovařilo:) ad Mieville: jojo už snad rok kejsnu na str. 123 a ne a ne se pohnout dál, přesto je pan autor geniální škrabálek:)

  27. Miéville
    S Perdidem ani s Jizvou jsem neměl problém dočíst je během pár ( NP cca 18, J cca 9 ) dnů…???Mě to přišlo strašně chytlavý a hlavně ZAJÍMAVÝ…

  28. Miéville
    Jo, zajímavý to je, to jen já su nezajímavý a zabedněný. Prázdniny to jistí;-)

  29. s nazorem na Narrenturm souhlasim z Nihilem, mluvi mi z duse 😉 a opavdu skoda Eriksona :((

  30. uf, to bylo dlouhý
    K původní knize – vzhledem k tomu, že je Akademie jen za poprvé vyšlá díla, Totální ztrátu rozměru nelze považovat za morálního vítěze. Jednoznačně nejlepší knihou letos byl Medkův Dobrodruh, hned potom Mosteckýho Útesy křiku. Naproti tomu Žambochova líheň získala body jen díky minulým zdařilejším Žambochovým dílům, a daleko spíš tam měla být Rečkové 24 a půl hodiny, (i když rozhodně nejsem příznivcem jejích knih). V ostatních kategoriích (zejména výtvarné, časopis) to letos bylo sparvedlivé. Na druhé straně – nestalo se poprvé, že cenu za zásluhy o sf dostal někdo, kdo napsal pár knížek,, případně měl pár přednášek někde na conu. Jen takový Rampas za rok pro fandom udělá víc, než někteří držitelé, a nejen on, vemte si Pagiho, co dokázal se Sardenem (i když mi teď na Sardenu zrovna slušnou formou nadává), ty, co organizovali BOhemiacony, Avalcony, Istrocony, vydavatele různých fanzinů, Mirka Dvořáka, organizátory soutěží, třeba Bronec organizuje asi tři soutěže a dělal skvěle CKČ atd., atd…Ještě podotknutí k siccovi: Jestli si někdo myslí, že neexistuje v Akademii lobbing, tak je těžce naivní. Jeden rok je to víc, jeden rok míň, Brno táhne spolu, ti co chodí na SSSR hlasují spolu, kamarádi hlasují pro kamaráda, i když nemají ponětí, pro co vlastně… Tak to bylo vždycku všude, nejen ve scifi, ale v kdejakým Českým lvovi atd. Ostatní zřejmě mají šanci jen když se o tu kategorii ten rok nezajímá nikdo z těch, kdo může oslovit větší počet lidí.

  31. to Michael Bronec
    No – pokud to bylo na mě – nevím, jestli nechuť k Narrenturmu bude mít něco společného zrovna s počtem načtených knih v žánru nebo mimo žánr (tady si myslím, že na tom nejsem až tak špatně)… protože podle téhle logiky by nekritický milovník RK přečetl snad všechno, co kdy kdo napsal… ale jako popíchnutí to bylo dobré. o))))))

  32. Kvakin je…
    Šumperák (rozhodl jsem se taky nadávat slušně) a jeho líčení tedy bude vypovídat hlavně o tamních poměrech. Kupříkladu já chodím na SSSR a nehlasuje se mnou nikdo 🙁 / ;-)A opravdu si nedokážu představit, které z řady dosavadních laureátů ceny Akademie za dlouholetou práci pro SF – Nesvadba, Rotrekl, Freiová, Novotný, Neff, Rampas (který už _je_ “držitelem” od roku 2000/1), Weigel, Čierny, Kantůrek – může mít na mysli.

  33. Akademie
    K původní knize – argumenty proti JWP se zdají být opodstatněné, to však nic nemění na tom, že podle členů Akademie byla jeho kniha nejlepší. V zahraničí se mezi nominace prestižních cen dostávají retrospektivní autorské výbory zcela běžně a nikoho nenapadne se nad tím pozastavovat, proč taky? Je to samozřejmě věc názoru, ale kdo potom rozhodne kolik procent převzatého textu je ještě přípustným množstvím?V ostatních kategoriích jsou nominace i vítězové prostě věcí názoru, osobně v poslední době také často nesouhlasím s vítězi různých zahraničních cen, znamená to snad, že tyto ceny jsou na nic? Neřekl bych, jen vypovídají o vkusu hlasujících.K členům Akademie jen toto – v blízké době bude uvěřejněn seznam činných a pravidelně hlasujících akademiků, ostatní budou z členství patrně vyřazeni. Poté budou s nabídkou členství osloveni lidé činní v této oblasti (kritici, recenzenti). Akademie se pomalu, ale jistě mění a já doufám že celkově k lepšímu.Měl jsem možnost se podrobně podívat na jednotlivé anketní lístky. Hlasování jednotlivců je tajné, můžu Vám však říci, že jsem byl přijemně překvapen s jakou odpovědností Akademici hlasují. Do nedávna jsem byl také o kvalitě hlasování na pochybách, představoval jsem si jak jednotliví nakladatelé hlasují pro své tituly, jak lze vysledovat různé lobbingové kliky atd. Je samozřejmé, že v různých kategoriích se mnozí dopustí upřednostnění svých oblíbenců, otázkou je, do jaké míry je to vědomý krok?

  34. Tak to jsem zvědav
    Jací pravidelně činní kritici a recenzenti v Akademii nejsou (a chybějí ti tam)?A, inu, nenapadá mě moc “prestižních cen” v zahraničí, které mají kategorie pro “autorské výbory” (osvěžíš mou paměť?); problém je v tom, že v názvu české ceny se pořád ještě motá “původní”; tuším to Olša kdysi nějak definoval, ale na webu to není k nalezení (úplně první zakládací návrh dokonce mluvil ještě o “románu”).Kdo že rozhodne, kolik procent je původní? To je prosté: tentýž člověk / titíž lidé, kdo rozhodují jiné organizační otázky Akademie; formalizace (a zveřejnění) vymezení kategorií, aby se jednou provždy podobným sporům předešlo, je další úkol, který před předsednictvem stojí, a zjevně naléhavý.

  35. Akademie
    Myslím, že pár lidí se při snaze určitě najde, o to bych strach neměl.Bohužel Tě zklamu, nikde v mém textu nezmiňuji, že jde o kategorii “autorské výbory”, ale o kategorii “sbírka” jako takovou (namátkou World Fantasy Award), nicméně ten problém s “původní” v názvu této kategorie přijímám jako podstatnou námitku.Pokud jde o mne, rozhodně nemíním přemýšlet o tom kolik procent textu knihu opravňuje k tomu, aby ji šlo označit za “původní”, nicméně sama akademie by se tím patrně zabývat mohla, předešla by pak podobným námitkám, to je také jistě pravda.

  36. – Svobodnej narod a Abarat mi nepripadaj jako vylozene detsky knihy – Kde je sakra genius Erikson, podle me urcite talentovanejsi nez Mieville.- Nu alepson ze muj olbibenec Barker vyhral za Utkany svet (i kdyz oproti jeho Imagice ci Vecnemu zatraceni je tato kniha slaby salek)

  37. zanry
    Co se tyce Ch. Mievilla a te jeho tezi o tom, ze nerespektuje hranice zanru, proplouva mezi nimi a posunuje se tim do jakesi vlny zvane new weird (ktere se nekteri vydavtele razne chytly :-)) ), vazne nevim, co si o tom mam myslet. Podle me jak Nadrazi Perdido, tak Jizva jsou jasnou fantasy, mozna misty zabarvenou do cyberpunku, kolosalniho mestskeho liceni, steampunku ci hororu, ale stale fantasy. Takze nechapu, proc byva razen do sci-fi (copak se treba v Nadrazi Perdido kolonizuji planety ci snad stretavaji kosmicke koraby?) To je neco podobneho jako s Barkerem a jeho nominaci na horor za Utkany svet (kniha jako celek je velice dobra, ale nektere pasaze v teto knize jsou absolutne fascinujici – je jen s podivem, ze se na fantasyplanet vubec neobjevila recenze :-)) ). Tahle kniha je dark-fantasy, ale rozhodne ne horor. Ale tohle zase chapu, protoze neco se vybrat muselo a Barker k tomu ma velice blizko. Jinak hororovou nominaci bych ale urcite nerusil, uz takhle nemaji horory na ruzich ustlano a jeste jim takhle zatloukat hrebik do rakve…

  38. k pův. knize
    Za prvé – suhlasím s M. Šustem, že takto argumenovat proti JWP je nesmysl. V minulosti se třeba šikovně umístila i moje kniha Ďáblovy dcery, a to byla z zčásti taky složená ze staršího textu, a totéž byla záležitost Čáry hrůzy, tam to bylo asi 50%, a mám dojem, že i Neffova Tma vychází z nějaké povídky Potíže s elektřinou, ale nakolik nevím, tu povídku jsem nečetl. Takže to je nesmysl.Za druhé – nevím, co tím Vaněk myslel, že Kvakin je Šumperák. Mám pocit, že mezi akademiky jsem ze Šumperka jediný /aspoň myslím), a do takových blbostí si vyprošuji, aby mne někdo zatahoval. Jasný?

  39. Nepříjemná nedorozumění
    Tím, že Kvakin je Šumperák, jsem myslel jen a pouze tolik, že na diskusi k témuž tématu na Sardenu http://pes.internet.cz/scifi/hledani/show_koms.php3?cid=43322 přispěl z IP adresy patřící šumperskému providerovi. A co já vím, můžu se i mýlit, jinak to jméno znám pouze z online seznamu účastníků letošního Pragoconu a Avalconu. Toť vše, co jsem chtěl říci – totiž, chtěl jsem říci, že Kvakin plácá nesmysly, a NIKOLI že to v Šumperku chodí tak, jak to Kvakin připisuje jiným městům. Pokud se mi to nepovedlo, je mi líto.Jinak ovšem aspoň před třemi lety bylo v Šumperku akademiků pět -http://ikarie.cz/interkom/2002/20020168.htm; aktuální seznam Akademie zatím nezveřejnila, ale byl bych notně překvapen, kdyby zůstal jen jediný.Martinovi: napsal jsi “se mezi nominace prestižních cen dostávají retrospektivní autorské výbory zcela běžně”, ergo se musejí vejít do nějaké kategorie; retrospektivnost jsem vynechal a v zájmu citace beru “autorský výbor” = sbírka (ty ne?). Zatím jsi uvedl jednu (která holt má zvlášť kategorii na sbírku a na román, s vymezením pravidel akorát “All books must have been published in 2004” – to se to pak rozhoduje), ale předtím jsi mluvil v plurálu.A až tvá snaha vynese nějaký výsledek, zprav mě, prosím.

Zveřejnit odpověď