Fantastika coby zrcadlo duše – od starého k novému

Pojmy jako sci-fi či fantasy jsou dnes jasně identifikovatelnou značkou, i když, jako asi u mnoha věcí, se lidé různí v jejich interpretaci. Proběhly také spory o specifické odrůdy nebo spíše o zvláštnější proudy těchto žánrů: „science fantasy“, „new weird“ atd. Jaké je však psychologické pozadí všeho toho zmatku? Putování fantastickou literaturou možná nakonec bude mnohem fantastičtější, než skutečná cesta skrze vzdálené galaxie.

Jak všichni víme, klasická science-fiction má dva hlavní hrdiny, lidstvo a pokrok, případně jako třetí prvek letmý pohled do hrůzného neznáma. Hlavní hrdinové jsou zastupitelní, hrdinou v pravém slova smyslu nemůže v takovém textu být ani mimozemšťan, ten je především produktem moderní mytologie, nástupce upírů, vlkodlaků a podobných stvoření, která se nám již dávno vyhýbají, poněvadž zjistila, jaké svině na ně umíme být. Sci-fi Clarka, Braduryho, Asimova a dalších nastolují závažná témata a vzhledem k jejich atmosféře jím odpustíme jak nenaplněný optimismus (na začátku třetího tisíciletí nemáme hustou dopravní kosmickou síť), tak nenaplněný pesimismus (na začátku třetího tisíciletí už nemáme Sovětský svaz).

Ale nic si nenalhávejme, tohle dnes už prostě většinu lidi nebaví. Není to ani tak proto, že bychom byli ignoranti, ale když jde o neznámo, na prvním místě nebude smysl života, nýbrž stará známá bláznivá dobrodružství. A tady už to jde rychle „z kopce“. Lidstvo a pokrok ať táhnou – to, na čem záleží, jsou hlavní aktéři, mimozemšťan sice zůstává „exotem“, ale čím dál tím víc nabírá realistické, lidské rysy. Příběhy se snaží být divoké a napínavé stejně jako westerny a detektivky, balancující na tenké hraně kýče. A zanedlouho je mutace kompletní. Vážná sci-fi sice existuje paralelně, nejmasovější média však pro sebe zabírá „nižší“ forma.

Řešením teze a antiteze bývá syntéza. V případě sci-fi je nejznámějším příkladem takové syntézy Star Trek. Snaží se být zajímavý, ale to mu nebrání, aby zachytil plejádu vážných, dennodenních námětů z lidské existence. Samozřejmě, leckomu může připadat původní roddenberryovský styl mírně iritující svou levicovou orientací a s vědomím, že to byla především autorova smrt, co nás „zachránilo“ od vystoupení homosexuální postavy v „Nové Generaci“, se ptám sám sebe, jestli ta zábavná orientace není leckdy lepší. Na druhou stranu, Roddenberryho příznivci by asi řekli něco jiného. Podobným příkladem takové „intelektuálnější space opery“ je Babylon 5, možná dokonce lepší, aktuálnější zachycení politické zkušenosti dnešního člověka.

Nicméně ani tyto seriály se nevyhnuly obecným problémům televizní sci-fi, tj. když zrovna nevyprávějí hlavní příběh, upadají do opakovaných zápletek a „inovativní“ příběhy působí často nevěrohodně. Aby dnešní sci-fi na televizních obrazovkách přežila, musí mít  především zajímavé hlavní hrdiny (jako Stargate nebo Farscape) a hrát rytmus přizpůsobený komerčnímu divákovi. Na poli filmovém se sci-fi jakž takž drží, ale na knižním kolbišti mezitím vede lítý boj s fantasy. Tak si na chvilku odskočme právě k ní.

Kdybychom se orientovali především podle nejsilnější linie fantasy, „tolkienovské“, měli bychom trošičku zkrotit jak příznivce, tak odpůrce „Pána prstenů“. J.R.R. Tolkien nejenže daný druh příběhu nevynalezl, ale dokonce to nebyl ani tak jeho duch, co silně vybízí k údajnému napodobování. Pokud se v jeho díle něco podobného objevilo, byly to povrchní šablony, které přežily právě proto, že byly  komerčně výhodné. Ve většině fantasy knih pak často počítáme s tím, že se odehrávají v (někdy upraveném) středověkém prostředí evropského typu – je to něco nám blízkého a snadno romantizovatelného. Z tohoto prostředí potom pramení i známá typizace postav. Výtky k rasismu či elitářství jsou sice částečně na místě, ovšem daleko spíš odpovídají pozdějším dílům než Tolkienovi, jehož knihy jsou od začátku koncipovány jako silně odhmotněné od reálných vztahů.

Dnešní fantasy je ve skutečnosti v mnohém odlišná od Tolkienova konzervativního přístupu. Často naturalističtější a především individualističtější – co jiného je vlastně v literární formě magie, než oslava duchovního potenciálu jednotlivce schopného měnit svět?  Stejně tak zdůraznění osudu, něčeho, co např. u Tolkiena mělo upozorňovat na „vyšší řád“, je nyní spíš ujištění hlavního hrdiny (a skrze něj čtenáře) o jeho důležitosti ve světě. A v tom vězí „jádro pudla“. Fantasy vytváří vědomí „dřímajícího hrdiny“ schopného rozvíjet vlastní schopnosti a prakticky je uplatňovat k určování si vlastního osudu. Ne, že by nezdůrazňovala i negativní stránku věci. (Dvojice hlavních záporňáků ve Hvězdných válkách vystihuje dokonale zosobnění negativního individualismu v podobě diktátorských tendencí v úloze mistra, jemuž slouží zosobnění zneužitých schopností a přehnaných ambicí.) Fantasy, stručně řečeno, vykresluje poučky každodenních emocí a nadčasových motivů. I to je jedna z výhod oproti sci-fi.Ovšem, stejně jako jí příbuzný duchovní proud „New Age“, může případně zdegenerovat na jednodušší komerci.

China MiévilleVe světě médií mají jak sci-fi, tak fantasy své domény. Především až na výjimky je televize a film zaslíben sci-fi. Ovšem existují i méně obvyklé umělecké cesty: komiksy, manga/anime nebo počítačové hry. Pro tyto žánry je typická větší neotřelost a hledání nových kombinací příběhových vzorů. Na druhé straně se těmto kruhům nedostává tolik pozornosti jako knihám, filmu či televizi. Proto, že už díla vycházející touto formou jsou často nezaškatulkovatelná, jsem osobně trochu skeptický ke spojení „new weird“, jenž přináší novotu hlavně zpracováním příběhu. Někdo by mohl cynicky (a nepravdivě) prohlásit, že Miévillem tvrdě ražený „odlišný kurz“ je především popularizováním prvků undergroundu. To by ale samozřejmě ignorovalo bohatou škálu témat, kterou autoři tohoto proudu umějí zachytit.

Ve své konečné podobě může být new weird buďto „technická fantasy“ (sem patří většina NW děl, která u nás doposud vyšla) anebo surrealistická sci-fi. Obě formy by měl čekat bohatý život, pokud ovšem neztratí živnou půdu myšlenek a nestanou se samoúčelnými. Jak jsme si již řekli, fantasy se opírá o určitý druh kulis, sci-fi zase o jiný. Surrealistické proudy vyjadřující se mimo jiné právě v new weirdu se je snaží obejít, čímž ani tak nezakládají nový literární proud, spíše dokončují proces kompromisů mezi „seriózní“ fantastikou a „fantasmagorickými“ tendencemi. Jenže je otázka, jak se NW zapíše do paměti lidstva. Surrealismus se sice může nějakou dobu dobře prodávat, komerčně však zastarává a v lidovém povědomí mu hrozí opětovné shledání s undergroundem (na rozdíl od děl vyhraněných).

Fantastická literatura prochází změnou každým novým úspěšným dílem a čím pestřejší bude, tím víc budou lidé rozumět potřebám svého druhotného světa. Jestli to skončí nakonec v prohloubení snílkovství, anebo fantastická literatura pod náporem nové doby zmizí, ukáže následující století…

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Nemohu si pomoci, ale článek se jeví jako plácání od ničeho k ničemu. Nepříjde mi dobrý ani jako literárněvědná studie ani jako publicistický článek. jeho informační hodnota je prakticky nulová…

  2. ad Skaven a Jan Vaněk jr.:
    Tedy příspěvkům uvedeným přede mnou vůbec nerozumím… Článek je perfektní shrnutí fenoménu. Skavane a Vaňku: co jste v této oblasti napsali vy, géniové podprůměrnosti?

  3. Článek se mi zdá OK jako zhuštěné suma sumárum, je lehké se zaplést do postranních uliček a autor se tomu dobře vyhnul.Tom Mokrý: Oponenti mají na negativní názor právo, no jsem zvědavá, jak se to tu zase zvrhne. 🙂

  4. Snaha se cení, problém je IMO v samotném úmyslu – autor se na čtyřech normostránkách zahryzl do tématu, o kterém se píší celé knihy. Možná kdyby napříště omezil záběr, mohlo by to dopadnout lépe.

  5. jak to (zaujatě) vidím já…
    ====================================WARNING: JÁ, THOMAS MORTA, JSEM ZAUJATÝ EXTRÉMISTA A TUDÍŽ MŮJ NÁZOR JE VELMI SUBJEKTIVNÍ A NESMĚRODATNÝ!!!==================================== Autor sice na čtyřech stranách popsal téma o kterém se píší celé knihy, ale zaprvé se mi skutečně zdá, že jsem se v článku nedozvěděl vůbec nic jiného a za druhé – když jsem do školy zpracovával historii fantasy, tak jsem se těmi celými knížkami musel prokousat – a i v těch nejbrakovějších publikacích bylo více vlastních myšlenek. Článek na mě působí dojmem, že nějaký “popkornožrout” potřeboval do školy napsat referát o tématu sci-fi/fantasy, kterým by se zalíbil jiným “popkornožroutům” ve třídě. Autor se schovává za názorovou většinu (jak je často vidět v jeho argumentaci – cituji druhý odstavec: “Ale nic si nenalhávejme, tohle dnes už prostě většinu lidi nebaví.”, dále je vidět, že názorově zůstává “neutrální” – což podle mě znamená že nemá vlastní názor – cituji “…leckomu může připadat původní roddenberryovský styl mírně iritující svou levicovou orientací a s vědomím, že to byla především autorova smrt, co nás „zachránilo“ od vystoupení homosexuální postavy v „Nové Generaci“, …”), navíc jeho prohlášení v závěru mi připomíná prohlášení některých američanek ucházejících se o korunku miss, když odpovídají na otázku, co by si nejvíce přáli (mluvím o následující větě: “Fantastická literatura prochází změnou každým novým úspěšným dílem a čím pestřejší bude, tím víc budou lidé rozumět potřebám svého druhotného světa.”). Abyste si o mně nemysleli, že svůj názor někomu nutím, tak ještě jednou opakuji, že jsem zaujatý, můj přistup ke světu je extremistický a o objektivitu jsem se nesnažil ani náhodou! Ale tentokrát musím souhlasit se Skavenem a výjimečně i s panem Janem Vaňkem jr. – informační hodnota tohoto článku mi naprosto unikla.

  6. SPRÁVCI SERVERU
    Omlouvám se za problémy se zobrazováním svého předchozího příspěvku – nechtěně jsem objevil bug v kódu. Okno kde se vypisuje článek se přispůsobí nejdelšímu řádku… Bylo by rozumnější nastavit pevnou šířku, aby se mnoho znaků ve shluku za sebou nevypisovalo na jeden řádek, tak jak se to povedlo mně.Ještě jednou se omlouvám za problémy se zobrazováním.

  7. ad informační hodnota
    Ono to je ošidné. Každopádně je ten článek dlouhý akorát tak, aby se v něm “popkornožrout” neztratil a aby se nenudil. Prostě se někteří čtenáři musí smířit s tim, že sem chodí lidé různě obeznámení se žánrem.Každopádně ke kritice se přidám v tom, že článek má určitě příliš široký rozsah. Na druhou stranu se mi líbí poslední řádky o New wierd, které v sobě mají mnoho pravdy. Aspoň ze knih, které jsem už přečetl (perdido,jizva,světlověk), mám jisto, že NW není spása žánru.

  8. Re: ad Skaven a Jan Vaněk jr.:
    Co se týče literární teorie, mám na svědomí několik prací, vesměs jde o literární interpretace, o žánru fantasy jsem psal předmluvu k jakés recenzi. Popravdě se necítím natolik kompetentní, abych sepsal esej nebo studii, která by nebyla pouhým kompilátem (přičemž tento článek se jako kompilát jeví). Aby se člověk do něčeho takového pustil, musí mít nejen patřičné vzdělání, ale taky rozsáhlé znalosti jak teoretické (z metatextů) tak praktické (konkrétní knihy).Tento článek opravdu neříká mnoho. Ani z nadpisu ani z perexu se čtenář nic nedozví (o čem to vlastně má být?) a článek samotný vyznívá rozporuplně. Navíc se zdá, že ačkoliv se autor pohybuje v rámci fantasy a scifi, o teorii žánrů toho (opravte mě, pokud se mýlím) mnoho neví.

  9. Re: SPRAVCI SERVERU
    To neni zadny bug – jak system muze zalomit text, ktery zalomit nelze? Je jasne, ze zalomeni se provadi po mezere v textu a v tech rovnitkach zadne mezery nebyly! Tak se podobnych retezcu, prosim, pro priste vyvarujte. Diky.

  10. Bug to je, protože asp nebo php mají funkce, které dokáží text zalomit pokud je delší než nastavený počet znaků…

  11. Když to je těžký. Já sama jsem velký fanoušek sci-fi a fantasy, jenže třeba naše češtinářka to považuje za okrajový žánr. Takže když se nás na začátku prváku otázala, jestli, a hlavně co čteme, vysypala jsem na ní čtyři knížky, které jsme dočetla, tři, které mám rozečtené a dalších šest, které mám v plánu.(a to prosím nečtu žádné slátaniny! Můj výčet se skládal z Lema, Clarka, Dicka a Lukjaněnka s Pratchettem!) A naše intelektuálka řekla jen hmmm… A pak nám nadšeně dávala za příklad spolužáka, kterej dobrovolně přelouskal Hrabala…

  12. Mas cist Lema, Clarka, Dicka, Lukjanenka, Pratchetta a Hrabala.

  13. zanr scifi
    cloveka nepotesi, ze panove, deklarujici svou zbehlost v literarnich vedach a opirajici o ni veskerou svou argumentaci jako o autoritativni zakladnu, nejsou schopni napsat spravne svuj email. ze, skavene. proto s otazkou, kterou jsem chtel puvodne resit v soukromi emailu obracim na cele publikum tohoto fora s tim, ze za jakoukoliv radu a pomoc budu velmi vdecny. nasleduje kopie mailu odeslaneho dotycnym.

  14. Panove. Zaujaly me vase reakce na clanek o literature uvedeny na fantasyplanet.cz. v dohledne dobe odevzdavam bakalarskou praci tykajici se sociologickeho kontextu existence fantasticke literatury coby vyznamneho fenomenu, objevivsiho se s prichodem modernity a postmoderny. Jakkoli muzu byt zdatnym sociologem (ci spise jejim studentem 🙂 a dlouhodobym ctenarem a priznivcem fantasticke literatury, nechci se, alespoň v ramci teto prace, prozatim poustet do tematicke a diskurzivni analyzy scifi a fantasy literatury jako celku, tento material si necham na diplomovou praci. Vzhledem k vami deklarovanym znalostem literarni vedy, rad bych, kdybyste mi doporucili jak literaturu, ktera by pri mem patrani mohla byt uzitecna, tak pripadne relevantni odborne clanky, o kterych vite a jejichz informacni hodnota je vetsi nez zadna a o ktere bych se pri pripadne argumentaci mohl oprit. Diky za pomoc. S pozdravem Jiri Vesely

Zveřejnit odpověď