Duch! – zábavná postřehovka

„Flaška! Tedy, eeeeeh….“ „Křeslo, křeslo, křeslo!“ „Houby křeslo, vždyť je tam bílej duch! Duch!“ „Kruci…“ Hlášky, které padají u veleznámé a velepopulární společenské hry Duch! neustále. Proč byste ji rozhodně měli alespoň zkusit?

Duch!

Křeslo! Láhev! Kniha! Myš! Duch!

Duch! je postřehová hra pro 2–8 hráčů, přičemž jejich počet zábavnost nijak neovlivňuje (ačkoliv by mnozí namítli, že vrhat se v osmi po jedné malé figurce je větší sranda než ve dvou). Hraje se s balíčkem karet a pěti různě barevnými dřevěnými figurkami – bílým duchem, zelenou láhví, červeným křeslem, šedou myší a modrou knihou. Na jednotlivých kartách jsou vždy dva obrázky dvou těchto figurek – a to buď obě v jiné barvě (například je na kartě znázorněna bílá myš a červená kniha), anebo je jedna z nich v barvě „správné“ (bílá myš a modrá kniha).

Na začátku se karty promíchají a položí se v jednom balíčku lícem dolů tak, aby k němu všichni hráči měli stejný přístup. Figurky se postaví do kolečka doprostřed. Hráč, který začíná, otočí první kartu a položí ji tak, aby na ni všichni viděli. Všichni pak musí sáhnout buď po předmětu, který je na kartě ve správné barvě (bude-li tedy na kartičce modrá kniha, sáhnou po modré knize), nebo, když tam žádný předmět ve správné barvě není, vzít předmět, který na kartě není, v barvě, která tam není (bude-li tedy na kartičce bílá myš a červená kniha, správný předmět je zelená láhev). Hráč, který správný předmět uchvátí jako první, si kartu bere a otáčí další. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všechny karty rozebrané; vítězí ten, kdo jich má nejvíc.

Několik kroků k popularitě

Jak je tedy vidět, jednou z příčin popularity Ducha! jsou jednoduchá pravidla, která bez problémů pochopí i osmileté děti, což je nižší hranice věkové skupiny, kterou uvádí výrobce. Ta vyšší neexistuje – i přes triviálnost herního mechanismu hra není stupidní, a tak se u ní skvěle pobaví i dospělí či senioři. Další z plusů je její velikost – krabičku jen o trochu větší než je balíček karet si můžete vzít kamkoliv a hrát tak všude, kde se vám jen zachce. S tím souvisí i délka jednotlivých her – rozebrání karet trvá zhruba dvacet minut až půlhodiny, takže Duch! spolehlivě vyplní i krátké chvíle nudy či čekání. Zároveň však nic nebrání se po dohrání hned vrhnout na nové kolo. Existuje totiž i…

…vyšší obtížnost: řvát, nebo brát?

Vyšší obtížnost svádí k představám, že je určena jen pro starší či zkušenější hráče. Opak je ale pravdou – je sice trošku těžší, ale nováček ji zvládne už při prvním seznámení s Duchem!. Pravidla jsou stejná, jen se přidává jeden prvek – pokud je na kartě kniha, předmět neberete, ale křičíte jeho jméno. Tedy bude-li na kartě bílá myš a červená kniha, řvu „láhev!“, bude-li na ní modrá kniha, řvu „kniha!“, bude-li na ní bílý duch a zelená myš, vezmu ducha, bude-li na ní bílá myš a zelené křeslo, beru knihu atd.

Ducha! si můžete vyzkoušet v herně, či zamířit na nějaký con s herní linií (například Festival fantazie, PragoFFest, FanCity, Slavcon, Gamecon či Istrocon), kde snadno seženete spoluhráče a často se zde také můžete zúčastnit turnaje. A to v klidu i v situaci, když hru budete hrát poprvé.

Kompletní pravidla si můžete stáhnout zde.

Klady:

+ jednoduchá pravidla