Lineage II – alebo rok pohltený hrou

Lineage 2 je už pomaly starčekom s dlhou bradou medzi multiplayerovými hrami, no predsa má v sebe akési čaro. Ako inak vysvetliť silnú komunitu hráčov, ktorým učaroval jeho svet? Poďme sa tejto hre pozrieť na zúbok v dobe, keď najstarší český (neoficiálny) server prechádza na novú kapitolu.

Krása

Po jednoduchej registrácii, krátkej úprave herného klienta a vytvorení postavy sa konečne dostávame do hry. A je to krása!
Grafika by sa dala prirovnať ku knihám v antikvariátoch. Aj keď nie sú najnovšie, sála z nich atmosféra. A atmosféra Lineage 2 na nás dýcha na každom kroku. Buď sa ocitnete v zasnenej prírode elfov, v zamrznutej nádhere trpasličieho kráľovstva, na panenskom ostrove ľudí. Možno vám učaruje hornatý kraj orkov, alebo mystická domovina temných elfov. Postupom času objavíte púšte aj bažiny, opustené zrúcaniny aj veľké mestá, tmavé jaskyne či kúzelnícke veže a to všetko v príjemnej grafike. Do toho vám hrá úchvatná hudba a vy ju nielenže nebudete chcieť vypnúť, ale začnete zháňať soundtrack aby ste si ju mohli vypočuť ešte veľa a veľakrát.

Postavy

Váš avatar (herná postava) môže byť jednou z už spomínaných rás alebo aj anjelom s jedným krídlom. Všetky postavy sú milo vymodelované. Húf trpaslíkov vyzerá ako z rozprávky o Snehulienke, na temných elfoch vidno istú dávku dekadencie a podobne. Len orkovia sú akísi šedí a oblečenie, ktoré na nich dáte je oproti iným postavám nevýrazné.
Svoje prvé kroky začínate zabíjaním malých nevinných impov. A potom to pokračuje ďalej. Potvor – mobov je tu neúrekom s rozličnou odolnosťou a silou. Všetko sa tu točí okolo nich a okolo ich zabíjania. To je prvé negatívum. Nezabíjaš – neprežiješ! Vlastne prežiješ, ale nie je ti to nič platné, keďže bez vraždenia mobov sa avatar nebude vyvíjať.

Questy

Úloh, ktoré vám dávajú nehrajúce postavy (NPC) je veľa. Jedny sú zaujímavejšie, druhé menej. Tých druhých je však nanešťastie viac. Úlohy typu zabi sto potvor a päťdesiat iných potvor, aby si potom mohol zabiť dvadsať onakých potvor až sa narodí jedna veľká potvora, ktorú musíš zabiť a za to získaš smiešne peniaze plus nejaký materiál, ktorý nevyužiješ, lebo nevieš vyrábať veci – tak takýto quest sa asi nie každému bude páčiť.
Hra však nenúti hráčov plniť ich (potom ale môžu prísť o skvosty, za ktoré možno získať veci, ktoré sa inak zohnať nedajú).
Zvláštnosťou sú úlohy, ktoré treba splniť kvôli zmene povolania. Zozačiatku môžete byť iba kúzelníkom či bojovníkom. Neskôr sa z vášho avatara môže vyvinúť prvotriedny búchač, zákerný mág, liečiteľ, nekromant alebo iné fantastikou ošľahnuté povolanie.

Parta

Samému je na svete smutno. Nielen v reálnom živote, ale aj vo svete Lineage. Preto po kratšej (alebo dlhšej) dobe začnete zháňať priateľa, prípadne celú partiu. Ak sa dáte s niekým dokopy, môžete si vytvoriť klan, prípadne neskôr celú alianciu a hurá na veľké super monštrá (raid bossov) z ktorých padajú drahé veci, dobýjanie sa hradov, prípadne sa hrady bránia, alebo len tak sa debatuje na námestiach. Hra núti hráčov dávať sa do partií a ak to urobia, tak stereotyp, ktorý zažívali pri osamelých potulkách sa zaraz stratí.

Množstvo ďalších drobností

Tento svet si dokáže udržať človeka na veľmi dlhú dobu. Keď ste už prelúskali skoro celý kút sveta a už vás nebaví zabíjanie mobov, môžete sa začať baviť inými formami zábavy, ktoré táto hra ponúka. Čo tak venovať sa kúpe a predaju na trhoch (tzv. šmelinárstvo) alebo skúsiť prekabátiť prírodu rybárčením? Chcete sa starať o zvieratká či sadiť a následne zbierať plody (sadí sa do príšer, ako som už napísal – všetko sa točí okolo nich)? To všetko tu objavíte.
Raz za čas je vyhlásený event – súťaž, v ktorej sa dajú vyhrať pekné veci. Nemožno zabudnúť na boje hráč proti hráčovi (PvP), olympiádu a samozrejme na PK. PéKáčka sú hráči ktorí pre zábavu zabíjajú iných hráčov. Sú zákerní, útočia zo zásady odzadu a nečakane, každý na nich nadáva, no patria k hre. A ak náhodou sa niekomu podarí zabiť takéhoto vraha, vypadne z neho vždy nejaký pekný predmet. A to iste poteší.
Kutilovia trpaslíci môžu zasa vyrábať výrobky.

To všetko a ešte viac ponúka táto hra. Oficiálny server vs. free

Oficiál je oficiál – to nikto nezmení. Je stabilný, bez lagov, bez chýb (bugov) a nemôže sa stať, že vám administrátori zrušia postavu. Je ale množstvo voľných (aj keď nie úplne korektných) serverov, ktoré ponúkajú síce nie plnohodnotnú aspoň porovnateľnú zábavu. Tieto serveri sú zadarmo, ich chybou je však menšia stabilita, staršia verzia hry, prípadne obmedzený počet hráčov. Rozlišujú sa aj v rýchlosti vývoja postáv (tzv. rate). Čím vyšší rate, tým kratšiu dobu potrebujete k tomu aby ste dosiahli maximálny level. Mínusom takýchto serverov je ale rýchlejšie nastupujúca nuda a najmä, že hráč si nedokáže užiť všetky aspekty hry.

Najstarší český (neoficiálny) server

Najstarší server v českých a slovenských končinách už prešiel dlhodobým vývojom a v súčasnosti na ňom hráči môžu objaviť taje verzie hry zvanej Hellbound (oficiálny server má už verziu podstatne vyššiu). V nej bude nová rasa – kamael (anjel s jedným krídlom), zväčšené územie, nové questy a množstvo nových maličkostí. Tento server bol doteraz celkom stabilný s príjemnou komunitou hráčov, ktorí boli ochotní pomôcť nielen na fóre ale aj priamo v hre. Možno to bude znieť pateticky, ale za ten dobre strávený rok v hre musím poďakovať aj im.

http://la2.gamepark.cz – odkaz na český neoficiální server

1. Nakolko testovanie klienta Hellbound na serveri Gamepark (DKtech) nedopadol najlepsie, administratori sa rozhodli zoastat na verzii Chronicle IV. Ci niekedy bude Hellbound na gameparku, tak to sa nevie 😀

2. Reklama na GP?
    Měl tento článek i nějaký jiný účel než PR pro Gamepark? Pokud ano, tak se někde ztratil.

3. Re: Re: Reklama na GP?
    Nu aspoň vidim, že je moje domněnka potvrzena a že lidi kolem her jsou málokdy schopni rozumné odpovědi. Děkuji tedy a přeji pěkný den.

4. …co bys taky čekala od lidí, co se honí za lepší a ještě lepší výzbrojí, vykosťují sta a sta idiotských mobů, sdružují se do klanů jen proto že tu jsou… Škoda slov, děvče milé,

5. no asi takhle Mio, větší debilitu než jít hrát L2 na GP je snad už jen jít tam hrát nějakou střílečkuna druhou stranu, když se všichni ťunťové shluknou na GP, ať už budou tupě mlátit moby beze smyslu a nebo za stejným účelem střílet nějakým kvérem do nějakých jiných polygonů, bude jich míň jindea z tohoto důvodu oslavujme gamepark, že jest naší mucholapkou na ťunťy :)jinak nic proti gameparku, hostuje mou milovanou demonku, kam mají bohužel ťunťové vstup akázán, když se totiž objeví, obvykle jsou vlemi brzy zase vybanováni 🙂

6. Zajímalo by mě
    jakým způsobem se vybírá, co na FP vyjde a co ne. Když jsem před časem zkoušela poslat sem pozvánku na nějakou akci, neobjevila se tu a nikdo se neozval. Přitom mi přijde, že byla o pár tříd výš než poslední vyšlý upoutávky. No nic.

7. Pro pšt: Tohle je otázka spíš na šéfredaktorku Pavlu Lžičařovou, nejlepší bude napsat jí mail (dohledatelný v “kontaktech” či “redakci”), protože tady tvůj povzdech těžko objeví.Pro sandoftime: Tak já proti samotnému GP nic nemám, nic nemám ani proti hraní jako takovému, že 😉 Jen mě prostě zaráží tenhle článek tu.

8. To pšt a Mia
    Já diskuze pochopitelně sleduju, tady jsem ale mlčela, protože jsem čekala, že sem přijde Marian a obhájí si svůj článek. PR to rozhodně není, jen chtěl prostě představit hru, kterou hraje, a pokud to vyznělo moc nadšeně, je to z toho důvodu, že se hra Marianovi líbí, takže nevidí zápory, které ale tam určitě jsou. Nicméně, určitě si z toho něco vezme a až se pustí do další herní recenze, rozhodně na mínusy nezapomene a upraví svůj článek tak, aby vypadal víc jako recka.Co se týče pštova dotazu, pozvánky na akce uveřejňuji všechny (samozřejmě se musí týkat fantastiky a být trochu univerzánější, než nějaká beseda ve škole, například), které mi dojdou, buď jako bleskovku, nebo – v případě něčeho významnějšího – jako samostatný PR článek. Když je to con či větší akce, zařadíme ji i do kalendáře. Za jejich úroveň odpovídá autor, ne redakce, proto tam taky je to PR. I když pochopitelně všechny čtu a někdy opravuju hodně zajímavé věci – třeba u pozvánky na Eroticon mě zarazila věta “smysluplný tanec”. 🙂 Pokud jsi posílala pozvánku před říjnem 2008, FP ještě šéfoval Ondra Jireš, pokud poté, mohlo se stát, že mail nedošel, či že jsem ji omylem přehlédla nebo smazala. V tom případě se omlouvám, ale prostě se může stát. 🙂

9. Nu, na Mariana taky tak nějak čekam :)Ale když už se to téma nakouslo, tak shrnu i další věci, co mě u tohohle článku napadly. Nerada bych nějak krotila nadšení, bez nadšenců by tenhle portál už asi nefungoval, jen si tak řikam, že když už se něco dělá, mohlo by se to dělat pořádnějc. Navíc je několik způsobů jak o hře psát. Může to být něco na způsob představení hry (spíš popis, kratší, pár zásadních věcí), první dojmy (co upoutalo, čím je hra zajímavá, výjimečná atd – což po ročním hraní asi nepřipadá v úvahu) a nebo ona recence (která by měla obsahovat komplexnější zhodnocení hry, silných a slabých stránek, založené na podrobnějším, ale ne rozvleklém popisu). Právě nějaké určení, čím má tenhle článek vlastně být, mi tu tak trochu chybí.A chytla jsem se toho odkazu na Gamepark. Na české L2 scéně se neorientuju, ale odkaz na jediný server mi nepřijde moc košér, minimálně by podle mě měl být zmíněn link i na další servery (a trochu je představit) plus na lineage2.fansite.cz jakožto stránku sdružující české ofic i free Lineage2 hráče.Další věc, nad kterou je třeba se zamyslet, je, pro koho ten článek píšu. V současné podobě to hru nijak moc nepředstaví neobeznámeným (ať už s Lineage2 či s hraním obecně) a znalým hráčům to zas neřekne nic nového.Daly by se zmínit další věci, ale to, čím má článek být, komu je určen a základní kvalita obsahu, mi přijdou ty nejdůležitější.Na druhou stranu vim, že vy všichni tu tvoříte FantasyPlanet ve svém volném čase a že se jistě hodně snažíte. A já jsem jen občasná čtenářka, které se to kritizuje, když sama se o nic podobného nepokouší ;)Ale právě proto, že vám fandim a že bych chtěla, aby FantasyPlanet existovalo a mělo své čtenáře, tak bych chtěla, aby tu byly dobré články.

10. To Mia
    Díky za tvůj podrobný komentář, tím spíš by sem měl Marian přijít a přečíst si ho. 🙂 Co se týče odkazů, hru neznám, a když jsem četla poslední odstavec, poprosila jsem Mariana, aby mi poslal ještě ty odkazy. Aby případný nově chycený hráč vědět, kam jít. Každopádně díky za podporu a klidně se pokus – pokud se budeš řídit tím, co jsi sem napsala, nemůže to dopadnout špatně. 🙂

11. Moja chyba, moja chyba, moja prevelika chyba!Ano – mate pravdu! Mal som rozhovor s viacerymi hracmi L2 a kritizovali ma za to, ze som tam dal (skrytu) reklamu na GamePark. Ano, existuje mnozstvo inych serverov, ktore sa prinajmensom priblizia DKtechu. Bohuzial je som hral iba na tomto jedinom a velmi porovnavat nemozem (Skusal som aj akesi L2J, no bolo to zabugovane).Dalsou chybou najskor bolo, ze som asi tuto hru vychvalil do nebies. Ak si vsak podrobne precitate clanok, zistite, ze to tak nie je. Neuviedol som mozno najvacsie negativum – je to zrac casu. To, ze hra po roku hrania nemoze prekvapit – s tym nesuhlasim. V L2 je stale co objavovat.Moj nazor je vsak nadalej taky, ze ak tento clanok prilaka co i len jedneho hraca do hry, ktory si ju oblubi, tak recenzia splnila svoj ucel. Je mnozstvo ludi, ktori L2 nepoznaju a pre nich bola tato recka urcena

12. pro Pavlu L.
    Díky za reakci. .-) Bylo to někdy na ten podzim jak se FP předávala,takže to asi zapadlo v tom shonu a předávání. Šlo jednou o křest knížky a to druhý už si nevzpomenu co bylo. Teď už je to jedno, ale přece jen – mám takový návrh – nemohlaby t ubýt nějaká možnost, jak by člověk oznámil třeba menší akci ostatním fantazákům? Třeba jako tlačítko “přidat akci do kalendáře” nebo diskuze? Myslím tak aby to nepřidávalo práci redakci.Hezký denPetra Štarková

13. Pro pšt
    Menší akci (křest, výstava…) posílej na můj mail (pavla.lzicarova@fantasyplanet.cz) ve formě bleskovky, větší (cony) Honzovi Michálkovi (jendajendu@seznam.cz), který se stará o kalendář. Zřejmě jsi to na podzim mi fungoval ještě “nepracovní” mail a na ten mi určitě nic nepřišlo. Tak příště. 🙂

14. Re: Re: Reklama na GP?
    to vis ze ano :-*Co se me tyka, ten clanek je naprosto priserny a je to dost okate vsunuta reklama. Navic ode clanku o lineage 2 bych cekal neco vic nez jen stokrat omleta klise.

15. asjdsa
    Ahoj přijdte si zahrát na náš low rate server … Raty jsou 1/2/2/3 XP/SP/ADENA/DROP .. Zatim server testutejeme ale pokud se chcete pridat taky k testovani tam muzete .. na http://www.lineageii-online.com Ten kdo na nejak pomuze ziska urcite vyhody po tom co to naostro pustime .. To bude asi do dvouch tydnu.