Joker

Zase je zpět, opouští areál Arkhamského blázince a bůhvíjak přesvědčil své terapeuty, že je v pohodě. Což není, protože si vážně myslíte, že by někdo, kdo má bílou tvář, zelené vlasy a úsměv vrytý tak hluboko do masa, že se mu přísloví „smát se až mi málem upadne půlka hlavy“ nestalo žádnou blbou metaforou, mohl být podle našich konvenčních pravidel v pořádku? Správně. A gothamská spodina má důvod se bát.

Joker - komiks

Příběh vypráví Irčan Jonny Frost, který se stává řidičem a důvěrníkem slovutného Jokera při cestě za znovunabytím vlády nad Gothamem, který mu, zatímco byl pryč, doslova rozkradli pod rukama. Následuje tedy najmutí Killer Croca a návštěva baru, kde se nachází jeden z menších bossů. Hned první výstražné zabití s pomocí Harley Quinnové je dost výmluvné na to, aby i ten nejnatvrdlejší pohůnek pochopil, že Joker je v plné síle zpátky. Bude se nejen střílet, bude téct krev a Joker se bude smát z plných plic. A na to se moc rádi podíváme.

A právě vizuální stránka je to, co dalo obrovskou podporu na obě nohy kulhajícímu příběhu. Od takového formátu jako je Azzarello se storka o cestě za odplatou jeví jako z druhořadého výprodeje. Zatímco jinde by krátké, úsečné dialogy znamenaly úspornost, tady se jedná spíš o zoufalost. Zato Lee Bermejo září jako Jitřenka zrána a jeho kresba je naprosto úchvatná. Joker se tentokrát neproducíruje ve fialovém ohozu, ale v omšelém pršiplášti, Harley Quinnová je subtilní, mlčenlivá blondýnka s ostrými nástroji na svém sexy oblečku, Tučňák Abner výkonným finančním machinátorem, Killer Croc je nigga kolohnát se šupinatou kůží, Riddler pajdajícím hipíkem jezdícím ve vytuněném báwu a nechybí ani Two Face se svou rozleptanou tváří a rozpolcenou osobností. A samotný Gotham? Špinavý, plesnivý, posprejovaný zapadákov, jehož nejspodnějším podhoubím nás Joker se svým řidičem provede. Všechny postavy jsou vrásčité, unavené, ošklivé a hledající štěstí tam, kde nikdy nebylo a nikdy nebude. Z logiky příběhu se Batman objeví až na úplném závěru knihy, černá skvrna na Jokerově ideji si znovu uchvátit to, co bylo jeho. Ve správném noirovém duchu beznaděje a smutných hrdinů se nakonec ani Jonnymu nevyplatí tančit s ďáblem při měsíčku. Žádné veselé barvy, koloristka Patricia Mulvihill hodila Jokerovo jančení do tlumených, depresivnějších tónů. A tak to prostě mělo být.

Jak v jedné z bublin popisuje Joker mozek Harveyho Denta, tak sedí tento příměr i na samotný příběh – scénář je rachotina, ale kresba… to je vyblýskaná limuzína. Jde o to, zdali vám bude stačit chaboučký příběh s geniální kresbou v poměru tak třicet procent ku sedmdesáti, anebo jste si pro postavu formátu Jokera chtěli i scénáristicky vydoufat něco víc a počkáte si na to, až vaše očekávání dokáže někdo naplnit. Možná by stálo za to si o to hodit mincí.

S pomocí zabijáka Jonnyho Frosta se Joker opět dostane ven z Arkhamského blázince. Okamžitě kolem sebe začíná shromažďovat ke všemu ochotná individua, aby mu pomohli ovládnout celé město. Ve svém boji o moc se neštítí žádných prostředků a jde doslova přes mrtvoly. V příběhu se objeví i další známí padouchové gothamského podsvětí – Harvey Dent (Two-Face), Penguin, Killer Croc či Riddler. Jokerův autor Brian Azzarello je označován za jednoho z deseti nejlepších komiksových scenáristů, který stvořil např. noirovou sérii 100 nábojů. (anotace)

• Joker
  • Scénář: Brian Azzarello
  • Kresba: Lee Bermejo