Pro Markétu byla Hanka jako sestra. Její smrt proto nese velmi těžce, a odmítá se smířit s tím, že se jednalo o sebevraždu. S přibývajícím časem se totiž tahle teorie hroutí jako domeček z karet, protože se ukazuje, že jsou věci, které lidé odmítají vidět a uvěřit jim. Věci, které trpělivě číhají.
Pokud máte rádi mrazení v zádech a duchařské historky, přistupte blíže. Bába vám otevře svoji náruč, ze které není úniku! Hned na začátek ale musí přijít varování: pokud jste vášniví milovníci hororu a máte přečteno a nakoukáno kdeco, pak pro vás román Lucie Tringelové Kaňové nejspíš nebude tím pravým. Bába se totiž drží zaběhnutých žánrových šablon a klišé, což ovšem neznamená, že autorka materiál nezpracovala dobře. Ale originalitu, tu zde nehledejte.

Byl jednou jeden dům
Celá premisa knihy vychází z momentu smrti Markétiny Kamarády Hanky. Obě žily v jednom domě, v podstatě přes zeď, a měly k sobě zatraceně blízko. Markéta proto zůstává v bytě s Hančinou matkou a stará se o ni. Společně sdílejí bolest, navzájem jsou si oporou. Jenže Markéta se v případu údajné sebevraždy začne vrtat, protože odmítá uvěřit, že člověk jen tak, z ničeho nic přeskočí zábradlí a…
Postupně, pomaličku se začíná rozehrávat zápletka v hlavní roli se strašidelným domem. Je třeba autorku pochválit, protože s budováním zápletky a rozehráním situace si dává načas, postupně přidává znepokojující detaily, vzpomínky, první letmé střety s tajemnou stařenou. Oživujícím prvkem této části knihy je sousedka, stará paní, která se neustále dožaduje Markétiny pozornosti, bez ohledu na situaci nebo vhodnost svého počínání; tahle postava se opravdu povedla a je „jako živá“.
Ze změti stresu a každodenních malých starostí se postupně začíná vynořovat „něco“, co získává mnohem konkrétnější obrysy. A tady přichází ke slovu stará známá poučka o tom, že nejvíc se bojíme toho, co nevidíme. A to je i případ Báby. Ta část knihy, kdy čtenář tápe, hledá a dává si dohromady souvislosti, je tou lepší. Jakmile je zlo v podobě démonické staré paní na světě a získává tvář (k čemuž ale samozřejmě dojít v příběhu musí), opadá prvek napětí a ke slovu přichází fyzická akce.
Ono tajemno, pocit mrazení a neurčité hrozby v Bábě Lucii Tringelové Kaňové funguje na výbornou. Ano, v některých scénách je znát ještě lehká nevypsanost a v rukou zkušenějšího autora by patrně fungovaly o něco lépe, ale těch dobrých věcí je v knize dost a podstatně převažují.
Kříže, svěcená voda a další osvědčené metody
Zdařilé je i budování příběhu na pozadí. Ano, opět jedno z žánrových pravidel – pokud chcete se zlem/přízrakem/temnotou bojovat, zjistěte si co nejvíc o jeho minulosti a podstatě, vyberte ty správné zbraně, a hurá do toho. Podstata a zrození přízraku mají hlavu a patu, nepůsobí odbytě ani účelně a do děje pasují. Legenda navíc zodpovídá i některé dotazy vzniklé v průběhu děje a objasňuje události minulé.
Zbývá probrat závěrečný souboj s přízrakem báby, tentokrát už pořádně naštvaným. A tady musíme vzpomenout doktora Frankensteina, protože při čtení můžete mít pocit, že vám někdo omylem v tiskárně přišil do knihy závěr z úplně jiného díla. Celá tajemná atmosféra mizí jak mávnutím kouzelné hůlky a souboj s monstrem není popsán kdovíjak chytlavě, což je bohužel škoda.
Pokud to tedy vezmeme kolem a kolem: Bába je variací na téma, které děsí lidi už mnoho let. Starý dům ukrývající temné tajemství, démoni, strašidelná panenka… Kniha má své dobré momenty, ale zároveň i drobné neduhy. Příběh je dobře vystavěný, legenda na pozadí poutavá. Tringelová Kaňová má dostatek trpělivosti vyhrát si s detaily a čtenáře patřičně našponovat… A když už budeme zmiňovat úplný závěr: ona Bába není jedinou knihou či filmem, které sráží přesně ten moment, kdy se „bubák“ konečně naplno ukáže. A důvody, proč si knihu přečíst, rozhodně převládají.
Lucie Tringelová Kaňová: Bába
Vydal: Fobos, 2025
Počet stran: 264
Cena: 349 Kč