Ďáblova pevnost – Červenák Juraj

Po dlouhém a dobrodružném putování se kapitán Báthory octl v benátském lochu. Než se ale se svými spoluvězni (kozákem Voroninem a chorvatským pirátem Gradovičem) stačí pořádně rozkoukat, stávají se figurkami ve hře benátských politických špiček. Po menší krvavé lázni trojka hrdinů mizí v nitru Balkánu, kde se chce Gradovič podívat na rodinné državy poblíž muslimsko – křesťanské hranice.

Červenák Juraj: Dobrodružství kapitána Báthoryho 3 - Ďáblova pevnost

Povodí Mury je neklidné, provokace z obou stran hranice jsou evidentně předehrou k většímu konfliktu a na hranici navíc řádí nemrtvý válečník, zvaný „Černý Arab“. Naše trojice se na scéně objevuje ve chvíli, kdy provokace přerostly mez běžných potyček a krvavé zúčtování je nevyhnutelné. Je za vším jen tvrdohlavost Nikoly Zrínského a Kanižského paši, nebo i něco víc? Co se skrývá v útrobách prokletého Vračigradu?

Juraj Červenák úspěšně pokračuje v rozsáhlé sáze o Korneliu Báthorym. Po Uhrách, Sedmihradsku, Malé Asii a části Středomoří krátce procváláme Benátskem a zdržíme se v Chorvatsku. Druhá polovina 17. století je zejména v Uhrách a na Balkáně bohatá na události, které jsou plné jak politických, tak vojenských zvratů. Krev tekla proudem a nic nebylo tak jednoduché a černobílé, jak nám to učebnice dějepisu malují. Na pozadí historických událostí nám autor předkládá akční příběh, ve kterém vedle známých hrdinů vystupují četné historické postavy, navíc všichni jednají v rámci konkrétní, naprosto reálné historické situace. Najdeme zde vše, co od podobného příběhu očekáváme, k tomu dokonale zpracované prostředí jako bonus. Třaskavá směs politiky, osobních ambicí, zrady, lásky a pomsty je doplněná o v kontextu doby běžné čarodějnictví, pár zázraků, nějaké ty bitvy a řadu soubojů. Zejména metody některých spiklenců a politické čachry silně připomínají klasickou Hebertovu Dunu, vybrané scénky spolupráce Kornelia a Čelebiho pro změnu evokují Mayovky. Co je v celé trilogii na místní poměry nadstandardní, je propojení románových hrdinů a reálných historických situací a postav. Dobové kroniky ani historický výzkum nedokážou naštěstí rekonstruovat historii bez mezer a ty je možno využít. To se autorovi povedlo beze zbytku. Proti předchozím dílům mi finále připadalo poněkud hektické a plýtvá se tu náměty na několik dalších dobrodružství (včetně erotických). Patrně je to důsledek snahy uzavřít na omezeném počtu stran jednu etapu Korneliova života. Tato snaha tak docela nevyšla a ukončeny jsou jen některé záležitosti. Závěr nechává dokořán otevřenou bránu pro další pokračování.

Oficiálně jde o historickou fantasy, ale to je víceméně náš současný úhel pohledu. V 17. století byly čarodějnictví a zázraky přijímány jako běžná součást života, byť to znamenalo nepříjemnosti s vrchností (církevní i světskou). Takže veškerá alchymie a čarodějnictví nic nemění na tom, že před sebou máme především dobrodružný historický román, navíc silně akční. Nezdá se mi, že by byl „více fantasy“ než Brána Irkally, jak tvrdí někteří jiní hodnotitelé. Naopak, pomineme-li implantovaný Korneliův „dar“, prolínající všemi třemi díly, jsou zde veškeré „fantasy“ prvky na úrovni, vnímané tehdy jako každodennost.

Technické zpracování knihy odpovídá předchozím dílům, obálka a ilustrace Michala Ivana nemají chybu a tak nezbývá, než tento luxusní kousek po přečtení zařadit do knihovny k předchozím dílům.

Po dramatickém útěku z benátského zajetí kapitán Kornelius Báthory a jeho druh ve zbrani, kozák Stěpan Voronin, spěřují do chorvatského Mezimuří, krví smáčené pohraniční oblasti mezi křesťanským a mohamedánským světem. Zde si ocelí i olovem vydobudou přízeň chorvatského bána Nikoly Zrínského, nelítostného turkobijce. Souhlasí s tím, že po jeho boku podniknou trestnou výpravu na nepřátelské území, ale ještě předtím musí pomoci příteli, mladému šlechtici Bojanu Gradovičovi. V předvečer války jejich cesta plná nástrah vede do neblaze proslulé Ďáblovy pevnosti, jediného místa, kde mohou zlomit smrtící kletbu. Navíc se z dalekých krajů, až ze srdce Osmanské říše, blíží jiné, neslýchané nebezpečí.

• Ďáblova pevnost
  • Autor: Juraj Červenák
  • Překlad: Robert Pilch