Nebezpečně korpulentní Nebezpečné ženy

Zdá se, že v posledních letech se nakladatelé předhání v tom, kdo vydá monumentálnější antologii fantastiky. Počtem stran sice nejsou Nebezpečné ženy nejtlustším sborníkem na trhu (tím zůstávají Legendy: Prokleté knihovny od Strak na vrbě), ale, co se rozměrů knihy týká, tento sborník vítězí. 720 stran velkého formátu vám zajistí spoustu zábavy na dlouhou dobu. Pojďme se tedy podívat na knihu podrobněji.

Martin G. R. R. & Dozois Gardner: Nebezpečné ženy Antologii sestavili dva velezkušení editoři – Gardner Dozois a George R. R. Martin. Spolupráce se jim vyplatila, když za sborník získali cenu World Fantasy Award. Kniha obsahuje jedenadvacet textů u nás známých i méně známých autorů a autorek, a jak sám název může napovědět, mírnou převahu mají v zastoupení ženy. Je to logické, přece jen něžné pohlaví vidí do ženské duše vice než kdejaký muž, a nezáleží na tom, že se v tomto případě jedná o ženy nebezpečné.

Ač je sborník plný zajímavých jmen, dvě u nás neopěvovanější se nachází na začátku a na konci. Joe Abercrombie knihu otevírá kratší a sevřenější povídkou Holka na zabití. Autor dokazuje, že i s nenápadným námětem se dá stvořit dobrý text, když se k tomu přidá výborné spisovatelské řemeslo a tvůrčí invence. G. R. R. Martin pak na konec knihy novelou Princezna a královna ujasňuje historii cyklu Písně ledu a ohně. Text je pojat jako přepracování memoárů smyšleného učence. Krvavé události nazývané Tanec draků jsou Martinem sepsány jako jednolitý archaický působící text, který objasňuje především to, jak a proč v době děje Hry o trůny draci téměř vymizeli.

Ve sborníku jsou však i další oblíbená jména: Brandon Sanderson si na poli kreativity nic nezadá s výše jmenovanými autory. Stíny pro Silence v Lesích Pekla je fantasy povídka s perfektně vytvořeným až hororovým prostředím, a postava stárnoucí ženy coby lovkyně zločinců je bravurní.

Jim Butcher u nás uspěl se sérií příběhů o Harrym Dresdenovi, a ze stejného cyklu je i text Bomba, kde nezvykle vystupuje jako hlavní hrdinka žena, poté, co byl Harry v jednom z posledních dílů série zabit. Ale jsou tu i další známá jména z oblasti fantastiky, s jejichž knihami jsme se mohli setkat – Lev Grossman, Nancy Kressová, S. M. Stirling. O všech zmiňovanýchřech (a vlastně i o Jimovi Butcherovi) se dá říct, že jejích povídky nepatří k tomu nejlepšímu v antologii, ale zároveň platí, že v jakémkoliv žánrovém periodiku by vynikly.

Nejen fantastikou je však člověk živ. V knize najdete vynikající válečný příběh Raisa Stěpanovová od Carrie Vaughnové, kde se dočtete o ruských letkyních válčících za druhé světové války. Jsou tu povídky historické (i když zlí jazykové tvrdí, že veškerá historická próza je de facto alternativní historie, což už klidně můžeme do šuplíku fantastiky zahrnout). Cecelie Hollandová popisuje myšlení malé urozené dívky, která naráží na rozepře svých rodičů – vysoce postavených šlechticů. Královna v exilu od Sharon Kay Penmanové představuje pak ženu, která pro život a postavení svého syna dokáže podstoupit i veřejný porod.

A pak jsou tu texty, které popisuji nebezpečné ženy jaksi nejklasičtěji, jako femmes fatale. Tento pojem se sice původně pojil s noir detektivkou, ale pronikl i do dalších žánrů literatury. Joe R. Lansdale zasadil vynikající povídku Zápas s Ježíšem do prostředí ilegálních zápasů. Jeho invence spočívá v hrdinově příběhu – starý muž může získat přízeň ženy jen tím, že v zápase porazí druhého starého muže. V povídce Z města zbyl jen Lazar od Diany Rowlandové se pak femmes fatale projeví až na konci. V mírně upravené realitě se od New Orleans odkloní řeka, a tím vidíme i pokles prosperity města jako přístavu. New Orleans se tak pomalu mění v město chuďasů a okázalých boháčů prosperujících z černé a šedé ekonomiky. Hrdinové se pak snaží aspoň částečně morálnímu úpadku zabránit.

Víte, jak poznáte dobrou mohutnou antologii? Po dočtení knihy se vám při pohledu na rejstřík vybaví co nejvíc povídek. Navíc se vám některé z textů přímo vryjí pod kůži a zapamatujete si z nich dojmy na dlouhou dobu. Nebezpečné ženy vám tento zážitek poskytnou. Částečně je to rozmanitostí žánrů knihy, volností námětu sborníku a svobodou, kterou nechali editoři autorům. Ale je to především proto, že v knize najdete několik výjimečných prací. Jistě, nebude se vám líbit všechno, ale takový sborník ani nelze stvořit – příliš mnoho tvůrčích stylů, příliš mnoho námětů. Své favority si však zajisté najdete.

90%
  • George R. R. Martin a Gardner Dozois (eds.): Nebezpečné ženy
  • Nakladatel: Albatros Media-Motto, 2015