Souhvězdí kata – Rafał Dębski

Souhvězdí kata byste na nebeské mapě hledali zbytečně. A přesto i pro mistry popravčí někde svítí hvězdy. Aspoň pro některé určitě. A vůbec nemusí vadit, že po kraji roznášejí zkázu v podobě černé smrti a vyvolávají strach i opovržení. Jako mladičký Jakub, jehož jedinými společníky jsou krysy a píšťala… Nebo je tu ještě někdo?

Souhvězdí kata

Od bran Akademie mistrů popravčích v polském Běsově až na pražský dvůr Rudolfa II. vede dlouhá cesta, na které se Jakub setkává s nejrůznějšími lidmi, vesničany, vojáky, kozáky, měšťany i šlechtou, mezi nimiž však nachází jen dočasný azyl. V plášti s kápí putuje krajinou, vědom si toho, jak bude pravděpodobně jako kat přijímán, a proto se nejprve vydává za někoho jiného. Je vzdělaný, dokáže diskutovat o Bohu, řeckých filozofech i pověsti o Vladu Cepešovi. Dokonce je mu dopřáno osobní setkání jak s polským králem Báthorym, tak se samotným rakouským císařem a jeho dvorními alchymisty Johnem Dee a Edwardem Kelleym. Jakub je někdy až příliš důvěřivý, dost často odhalí svou pravou totožnost, aniž je to nezbytné. Jednou dokonce vyžvaní i nejstřeženější katovské tajemství, byť ho k tomu nikdo nenutil. Možná je za tím Jakubovo mládí, možná povaha. Sám sirotek, zocelený hlavně pobytem v běsovské akademii a zasvěcovacím rituálem, objeví v sobě přesto pochopení pro utrpení druhých. A i když umí mistrovsky stáhnout odsouzence z kůže a lámat mu údy v kole, dokáže projevit mnohem víc lidskosti než ti, kteří popravě přihlížejí. Za to a i za jiná příkoří se mstí morovou ranou, a je to právě on, jehož přičiněním akademie v Běsově lehne popelem. Když mu však pomsta nepřináší úlevu, začne se stavět na stranu těch nejbezbrannějších – dětí, sexuálně zneužívaných vlastními příbuznými. Hrdina, odhodlaný změnit vlastní předurčení, odhání své krysy, bere spravedlnost do svých rukou a všechno své umění se rozhodne využít k tomu, aby potrestal viníky.

Díky Jakubově vyprávění v ich-formě můžeme sledovat nejen jeho putování, ale i myšlenky a vnitřní rozpravy, které vede s jakousi Barborou. Původní dohad na schizofrenii hlavního hrdiny, slibující tolik oblíbenou postmoderní interpretaci a vyhovující i konceptu romantického rozervance, však časem nahradí úplně jiné vysvětlení. Vztah mezi katem a prostitutkou je až dojemný a zcela poplatný tradičním ideálům. Je tu toho ostatně idealizovaného víc – ušlechtilý král Báthory, naivní alchymista Dee, spravedlivý rotmistr Žulkevský… Krásné časy romantismu, kdy láska a dobro vítězí a padouši jsou potrestáni! Svět má zde svůj jasný řád, muži mu vládnou a bojují v bitvách, ženám patří mužská srdce a čas od času jim neuškodí trochu toho násilí, jak dobře vědí bodří vojáci. Když však přijde řeč na ubližování dětem, i v nich vzkypí oprávněný hněv a ochotně pomáhají Jakubovi v jeho pátrání. Ostatně, scény z válečného tažení u Pskova patří v knize k tomu nejlepšímu, autor – profesí školní psycholog, srdcem rytíř – při nich bohatě využil své zkušenosti z šermířského výcviku.

Kdo má rád takové čtení, jistě nyní nadšeně zatleská, protože podobná díla se na našem trhu moc nevidí. Máme tady klasický román s typickým pomalým dějem, plným popisů a rozsáhlých retrospekcí. Autor neplýtvá dialogy, ale rozhodně svým vyprávěním nenudí. Právě to skryté dohadování s Barborou přidávají postavě Jakuba na plasticitě. Škoda, že graficky jsou odlišeny jen její promluvy, odpovědi musí čtenář dekódovat a složitě odlišit od vypravěčského partu sám. Symbióza ústřední dvojice je téměř dokonalá, možná až moc – kdo zažil podobné soužití (třeba manželství), tak bude asi se mnou souhlasit. Tenhle vztah je prostě místy na hranici klišé.

Úsměvná je představa, jak se Barbora přehrabuje ve vzpomínkách, jakoby zrovna prováděla úklid domácnosti (a vzteká se, když nemůže něco najít). Román se víc než pokusem o psychologické prokreslení postav vyznačuje patrným úsilím o historickou věrohodnost, opírající se jak o skutečné osoby, dějinné události i dobové detaily z každodenního života. A nenechte se mýlit, titul „hetman“, kterým je označen vojenský velitel Zamojský, není žádný překlep, jen pokus být věrný původní polsko-litevské terminologii! Kromě Prahy s hrdinou navštívíme třeba také Opavu, ale i Krakov a Vratislav, součástí knihy je historická mapa a vysvětlivky, osvětlující řadu historických výrazů a faktů. Nechybí však ani odpovídající žánrové rekvizity, jak se na pořádnou fantasy sluší. Jakub ovládá nejedna umění, ztrácí však svou duši i smrtelnost, a postupně poznává, jak vysokou cenu za své magické schopnosti zaplatil. Aby mohl žít mezi lidmi, musel by se stát znovu člověkem…

Rafał Dębski ve své knize stvořil nový katovský mýtus. Sáhl při tom po známém motivu Krysaře, ale dodal mu jiné vyznění, které nezapře silný vliv romantismu. Autor, národností Polák, údajně miluje všechno české, a tohle spojení je znát jak ve volbě reálií, motivech i v samotném ztvárnění příběhu. Trochu Sienkiewicz a trochu Císařův pekař. Některými motivy však navazuje i na další své předchůdce. Do nového hávu oblékal pověsti a pohádky už jiný polský velikán žánru – Sapkowski. Osudové setkání krále a kata se už pokusil literárně zachytit K. H. Mácha a i zde tvoří silný moment. Na druhou stranu ona „alchymistická epizoda“ patří spíše ke slabším pasážím knihy. Jakmile ale dojde na souboje, je vidět, že se autor cítí jako ryba ve vodě. Také detailní popis popravy lze označit za mistrovský. Jednotlivé kapitoly mají neotřelé, až poetické názvy. Není divu, Rafał Dębski není na literárním poli žádný nováček a na kontě už má víc než 14 románů a desítky povídek. Polský fandom mu v roce 2007 a 2008 udělil cenu Nautilus. Román Souhvězdí kata je jeho první knihou přeloženou do češtiny a já se klidně přiznám, že se už těším, až u nás vyjde některé z jeho dalších děl.

Toto je neobyčejný příběh neobyčejného kata. Jakub je posledním absolventem slavné Akademie mistrů popravčích v polském Běsově, která vzápětí lehne popelem. V jeho stopách kráčí krysy, mor a zkáza. Jenže touha pomstít se světu za utrpěná příkoří a vraždu jeho lásky nikam nevede. Ani s žoldnéři pod obléhaným Pskovem, ani u kozáků na ukrajinské stepi, ba ani v Praze mezi alchymisty na dvoře císaře Rudolfa II. nenachází Jakub to, co hledá. Kat je odsouzen k opovržení. Kat je nečistý. Kat je stále sám. Ale co je pravdy na tom, že kat dokáže člověku ukrást duši? (anotace)

• Souhvězdí kata
  • Autor: Rafał Dębski
  • Překlad: Jan Kravčík