Celestia čili Co Gulliver nenašel

Celestia je krásná a fantastická země, jejíž města údajně, avšak neúspěšně hledal Gulliver. Vy jej můžete napodobit a my vám slibujeme, že než s vámi spadne vzducholoď, uvidíte věci vskutku nevídané.

Celestia je hra ze stejného rodu, z jakého pochází například Tókaidó – nejde o žádné velké soupeření, ale o to užít si krásy a náladu společného putování, trochu napomoci k jeho zdaru a včas jej opustit, když se živly proti vám spiknou.

 

Příliš mnoho kapitánů

Prvním úkolem před první hrou je postavit vzducholoď, ve které hru následně absolvujete. Nic náročného, a o to lépe a stylověji to vypadá, když v ní vaše skupina pluje nad a mezi oblačnými městy.

Nebeský člun obsadíte figurkami (které jediné trochu zaostávají za pastelově třpytivou nádherou herního materiálu – aspoň z průsvitného plastu mohly být) a postavíte na(d) žeton prvního města. K přeletu do druhého je nutné hodit určitým počtem kostek, které definují události, jež během cesty nastanou. Nemusí se udát nic, ale také se mohou objevit husté mraky, nastat bouřka, poutníky mohou ohrozit velcí ptáci či piráti.

Cestující mají následně na vybranou: buď uvěří, že kapitán si se zkouškami poradí, a zůstanou na palubě vzducholodi, nebo ji opustí a získají kartu pokladu města, nad kterým vzducholoď právě kotví. Ale (!) další cesty se již nemohou účastnit. A jak už to tak bývá, čím vzdálenější město, tím hodnotnější poklad, a čím více bodů za poklady, tím větší je šance, že na nejslavnějším schodišti světa skládajícím se všehovšudy ze tří stupínků budete stát nejvýše.

Základní vtip této hry spočívá v tom, že role kapitána se po každém kole mění. Za tím účelem obdrží každý hráč několik karet vybavení, jimiž následně překonává trable na cestě. Na blesky má lapač, proti mrakům kompas, ptáky zahání rohem a piráty – jak jinak – kanónem. Balíčkem vybavení se navíc potulují i karty-žolíci a několik speciálních, které mohou za určitých podmínek zahrát i cestující a kapitánovi, sobě či protihráčům pomoci nebo uškodit.

Když kapitán zahraje odpovající karty, vzducholoď popoletí nad další město. Opět se hodí kostkami osudu a jeden každý cestující se znovu rozhodne, zda chce vystoupit, nebo zda si myslí, že nový kapitán má ty správné karty…

 

Pohoda není náhoda

Samozřejmě, jednou karty vybavení dojdou, nebo nejsou ty správné, žolíci byli také použiti a ani cestující už nemají, jak by pomohli – a tehdy vzducholoď spadne. Nic strašného se ale neděje, Hindenburg se vrátí zpět na start, všichni cestující do něj, každý si dolízne jednu kartu a začne nová výprava. Což se opakuje tak dlouho, dokud některý z hráčů na počátku nové výpravy neoznámí, že si nahrabal dost a už má přes padesát bodů. Tehdy se poklady sečtou a nejvyšší cifra vítězí.

Ano, v Celestii můžete trochu škodit, ale stejně to není příliš konfliktní hra. Koneckonců jste všichni na jedné lodi a chcete se dostat co nejdál, jak kvůli mamonu, tak z prestiže. (V prvních hrách se vám většinou nepodaří doletět na konec trasy, což vás začne dráždit.) Proto řečeno s Ivanem Mládkem, v podpalubí topič nepřikládá a nahoře je dobrá nálada, a čím větší je společnost, tím lepší.

Celestia totiž není navzdory pravidlům hra pro dva. Ve dvou je suchá tak, že Sahara je proti ní jihočeský rybník, a navíc se v tomto počtu nijak daleko nedostanete. Jelikož každý kapitán musí v každém kole zahrát povětšinou více než jednu kartu, záhy nemá čím porážet nehody náhody a troskotá. Dolízne si jednu jedinou kartu a opět musí v každém kole alespoň jednu zahrát… Prostě ve dvou jsme se do devátého města nedostali. Pokud se to někomu podařilo, ať nám napíše a my si koupíme dort.

Je to docela o náhodě a dost o náladě, s málo pravidly a hodně krásnými ilustracemi. Také vás to přinutí znovu si přečíst Gulliverovy cesty, protože my si v nich zmínku o Celestii nepamatujeme, ale do uzávěrky jsme je nepřelouskli. Ovšem hnidopišství a také tvrdé soupeření a natvrdlé spoluhráče si nechte na jindy, jelikož konec hry a vítězství se odvíjí od upřímnosti všech. (Dodatečně jen těžko zjistíte, jestli ten či onen měl ještě 49 nebo už 50 bodů a jen si dopřál jednu výpravu navíc…)

Pohoda holt není náhoda.

 

Celestia
Autor: Aaron Weissblum
Vydal: ADC Blackfire Entertainment
Počet hráčů: 2-6
Doporučený věk: 8+
Doba hry: 30 min.
Čeština: pravidla ano, materiál bez textu
Cena: 749 Kč

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zanechat odpověď