Doba ledová je, jak praví klasik, těžká věc, a když skončila, nastal mezolit a rozkvět pralidstva. Vědátoři sice chválí pračlověka, že projevil schopnost adaptace a přizpůsobil se novým podmínkám, ovšem kdo by se ochotně nepřizpůsobil, když mu zničehonic přestal mrznout zadek, že. A protože i my začínáme mít pozadí v nastupujícím jaru jakž takž v teple, můžeme si díky vydavatelství TLAMA games vyzkoušet pra-přizpůsobivost v nové karetní hře.
Doslova z ničeho si musíte sestavit vlastní kmen, nakrmit jej a povýšit nad jiné v množství lovců, šamanů, umělců a vynálezců tak přelomových objevů jako je vydělávání kůže, měřidlo či kajak. A přitom jen krátce dopředu víte, co vás čeká…
Štěstí lovu
Napřed si musíte zvolit místo na stupnici nabídky, která nabízí jednu nebo více karet z řady nad sebou, pod sebou, nebo z obou. Jenže čím výhodnější pozice, tím později přijdete na řadu nejen v druhé části tahu, ale i v dalším kole, a nezřídka to stojí poplatek jídla. Je tedy nutno zvážit míru své skromnosti, která sice šlechtí, ale až tolik neodměňuje, ovšem na druhou stranu kdo chce moc… musí také mnoho karet nakrmit.
Vybrané karty totiž představují postavy, jež si před sebe vykládáte zdarma, ale když přijde doba obživy, musíte mít pro všechny jídlo, jinak vás to stojí body prestiže. A aby bylo jasno, v téhle hře je možné jít bodově i do mínusu, a to tak, že hodně, a to nechcete.
Na kartách je celkem šest postav, každá s nějakou odlišnou schopností. Lovec přináší jídlo – jenže někdy přijde s prázdnou… ale i přesto je platným členem tlupy, a když se jde hromadně na lov, tak platí, že víc hlav víc ví, víc uloví… a ovšemže i víc sní. O těchto sympatických protikladech ale ještě bude řeč.
Šamani a umělci přinášejí body během událostí ve hře, vynálezci za pestrost objevů na konci partie, sběrač svými zásobami napomáhá při obživě a stavitelé zlevňují budovy a rovněž přinášejí body. I stavby jsou totiž (v nevelkém počtu) ve hře, a přidávají jídlo, body i karty; ale za jejich vyložení už se platí.
Vážky a váhy
Elegantním mechanismem vstupují do partie čtyři typy událostí: dvě bodovací, lov a obživa. Je neotřele zábavné, že na rozdíl od jiných her tady není zapotřebí krmit svůj kmen pravidelně, například na konci každého kola; na druhou stranu: když to někdy risknete, vyměníte jídlo za budovu a vzápětí bác ho – karta Obživy!, může vás to stát nějaké ty body. Pouze jedno kolo dopředu totiž víte, jaká událost se chystá, a nejen proto se vyplatí neopomenout žádnou „profesi“ a na vážkách (protože váhy tehdy ještě nebyly) vylaďovat svou strategii.
Celá hra trvá deset kol, během kterých lze zvládnout mnohé, ale taky leccos prošvihnout, a byť můžou mít někteří dojem, že kdyby těch kol bylo třeba dvanáct nebo čtrnáct, stihli by ještě toto a tamto, je to ve skutečnosti tak akorát. Kmen se za tu dobu slušně rozroste a – abychom parafrázovali Trautenberka – teď si může ten starej prašivka neolit přijít.
Chytře nenápadně
O fajn nepravidelném krmení jsme se už zmínili: jednou za čas prostě přijde chvíle, kdy lidé chtějí jíst, a vy se o to musíte postarat… nebo se smířit s tím, že nebudete tak oblíbení, jak byste asi chtěli. (Hle, je to i dobrá příprava na politickou kariéru!) Obdobně hezky a přitom jednoduše je sem promítnut potenciální neúspěch při lovu nebo decentní připomínka, že vynalézáním již vynalezeného mnoho nezískáte. A našlo by se i pár dalších příkladů, ale považujeme za nemístné tady profláknout úplně všechno.
Samozřejmě, náhoda tu má svůj vliv, protože karty… ale stejně to celé tak nějak hezky sedí k tématu, a systém známých mechanismů je oživen malými milými vychytávkami, které spoluvytváří atmosféru a dojem nenápadné chytrosti.
Snad jen barvy mohly být trochu méně křiklavé; středověk sice byl barevný, ale pravěk se k tomu jen pomalu dopracovával z dob, kdy nebylo čím barvit, ale zato bylo dobré nebýt příliš nápadný, aby vás něco nesežralo.
Mesos je tedy menší střední hra, která samotná celý víkend asi jen těžko vyplní, ale když bude při ruce, přijde na stůl pro své kvality, snadnou přístupnost i přípravu a relativní neotřelost až překvapivě často.
MESOS: Klany mezolitu
Autoři: Yaniv Kahana, Simone Luciani
Počet hráčů: 2 – 5
Doba hry: 50 min.
Doporučený věk: 10 let
Čeština: pravidla ano, materiál bez textu
Vydal: TLAMA games.
Cena: cca 625 Kč
Hodnocení: 70 % (+ 10 %, pokud jste kantor a vezmete ji do hodiny dějepisu)