Čas Hrdinov II: „Zahraniční“ fantastická trefa do černého

V rámci naší rubriky V Čechách (drze) po slovensky přinášíme recenzi na další parádní slovenský kousek! První díl antologie Čas hrdinov je v současnosti vyprodaný, a tak lze hovořit o jedné z nejúspěšnějších antologií slovenské fantastiky. Nyní nastává Čas hrdinov podruhé – a i tentokrát to vypadá, že je zaděláno na pořádný úspěch.

Povídkové antologie, notabene ty fantastické, jsou již delší dobu brány, bez ohledu na jejich (ne)kvalitu, jakožto otloukánci literární scény; příliš netáhnou, neprodávají se. Jenže dobrá fantastika si cestu ke čtenáři najde – a to byl i případ prvního dílu antologie Čas hrdinov, který je v tuto chvíli beznadějně vyprodán. Jenže od vydání knihy uplynulo již dlouhých sedm let a mezitím se jména na slovenské literární scéně stihla z velké části obměnit. Je čas, aby povstali noví literární hrdinové a předvedli v plné parádě své umění!

Poznámka: Ačkoliv to v předchozím textu výslovně nezaznělo, je Čas hrdinov II ve slovenském jazyce. A rovnou tímto děkujeme vydavatelství Artis Omnis za poskytnutý recenzní výtisk!

Proč číst předmluvy

Mnoho čtenářů předmluvy a doslovy vynechává tak nějak ze zásady. A dělají chybu, protože právě „výpovědi“ autorů a editorů řeknou o knize opravdu mnoho. V tomto případě má předmluvu na svědomí jeden z dvojice editorů, Martin Králik. Jen pro úplnost – druhou editorkou je Alexandra Pavelková. Mimochodem, je s podivem, že se jejich jména (stejně jako jména autorů) neobjevují na obálce knihy.

V předmluvě se dozvíme, že právě úspěch předchozí antologie byl hybným motorem pokusit se oslovit čtenářskou obec podruhé a nabídnout jí původní, jinde nepublikované, povídky slovenských autorů. Co je však mnohem zajímavější je tvrzení, že editoři měli snahu sestavit sbírku povídek KLASICKÉ fantasy, pod čímž si běžný čtenář představí především osvalené hrdiny mávající meči, kouzelníky metající firebally a spoře oděné prsaté krásky ječící o pomoc z plných plic nebo naopak nějakou tu Xenu – ničitelku. A draky, nezapomeňme na draky!

Téměř okamžitě se mi nabídla paralela s nedávno dočtenou antologií Ve stínu magie. Nechme teď stranou žabomyší válku mezi českou a slovenskou fantastikou, jednalo se spíš o fakt, že poměrně jednoznačné téma přineslo široké pojetí a velkou pestrost dodaných povídek. V kontextu toho se zdálo, že Králik a Pavelková hodlají zavřít své autory do úzké žánrové škatulky. Jenže chyba lávky. Čas hrdinov II ukazuje, že pojem klasická fantasy už je zkrátka jinde než ji vidí tradicionalisté odkojení Eddingsem, Gemmelem či třeba Howardem. A také že některá klišé ještě zdaleka nejsou tak vytěžená, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vypůjčíme-li si slova klasika, můžeme říci, že vymknuta ze svých kloubů doba šílí…

V konečném důsledku je tedy druhý Čas hrdinov velmi pestrou antologií s překvapivě silným humorným nádechem a zároveň knihou ve velké míře dýchající právě oním zmíněným duchem „starých dobrých klasik“. Bohužel nejsem znalcem slovenské scény, takže polemiku o reprezentativnosti tohoto titulu v rámci slovenské fantastické scény přenechám povolanějším.

Pohledem českého čtenáře

Zkusme se na sbírku povídek slovenské fantasy ve slovenském jazyce podívat optikou českého čtenáře. Pokud vám není proti srsti číst ve slovenštině, pak rozhodně tento „malý klenot“ nesmíte minout – už jen proto, že se jedná o zajímavý průřez aktuální scénou, který pomůže českému čtenáři získat alespoň částečný přehled a objevit některé nové autory.

Při pohledu na seznam autorů zaujme zejména jméno Juraje Červenáka, dále pak český čtenář bude znát Alexandru Pavelkovou a možná mu budou povědomá jména Katarína Soyka, Lívia Hlavačková či Lenona Štiblaríková. Pokud jste fanoušky všemožných povídkových knih, budete znát několik dalších jmen z česko-slovenských projektů Žena s … nebo antologií editorky Jitky Ládrové (Zpívající věže, Struny osudu a Lovci lidí). To svědčí o přílivu nové krve na slovenskou fantastickou scénu; navíc kombinace zkušených bardů a snaživých nováčků funguje v podobných projektech většinou na výbornou. A také to ukazuje na fakt, že „nové tváře“ mají snahu dostat se do povědomí čtenářů prostřednictvím povídkových soutěží předtím, než napíšou nějaký svůj opus magnum.

Celkem na čtenáře čeká třináctka textů, ve kterých mají početní převahu autorky. Ale bez ohledu na pohlaví či zkušenosti můžeme s potěšením říct, že všechny texty jsou dobré a v každém si čtenář dokáže najít něco, co ho zaujme.

Otázkou zůstává, zda podobný projekt českého čtenáře přiláká, protože u nás vycházejí podobné žánrové antologie v rodném jazyce a s pro našince známějšími jmény…

Pod povrchem

Na první pohled zaujme nádherná obálka s kresbou Michala Ivana – my však raději nahlédneme dovnitř a podíváme se na jednotlivé povídky.

Otvíracím kusem je povídka Juraje Červenáka. Ta je výjimečná už tím, že autor v současnosti moc povídek nepíše. Navíc je ze světa Černého Rogana, což je lákadlo zejména pro „zkušenější“ čtenáře. A do třetice – povídka Krvavá panna a veľký zlý vlk je dokonalou ukázkou oné klasické fantasy, byť s pořádnou dávkou temnoty navíc. Svižná dobrodružná záležitost ukazující, že Červenák psát povídky nezapomněl.

Hned několikrát se v knize objeví motiv boje s drakem – pokaždé trochu jinak pojatý a pokaždé mající své kouzlo. Lenona Štiblaríková (A zrodila sa legenda) také nešetří pochmurností a ukazuje, že ženy nepotřebují svaly, ale dokáží s draky bojovat chytrostí – a zvlášť pokud jde o záchranu jejich ratolestí. Silnou ženskou hrdinku v boji s drakem nabízí i Monika Kandriková (Hladná hora), tentokrát se však do boje pouští spíše v pohádkovém duchu a s pomocí znalostí lesních bytostí a neohrožené bylinkářky. Draka přinášejícího svému majiteli štěstí zasadila do příběhu Večný víťaz Anna Olejárová – a hraje na humornou notu, i když zároveň vybízí svým příběhem tak trochu k zamyšlení. Čtvrtým „drakotvůrcem“ do party je Zdeno Jašek (Meškajúci hrdina), který se do draka také pustil s humorem. Vypůjčil si všemožná žánrová klišé a se svým místy až pubertálním humorem a ironickou potměšilostí líčí, že i neschopný hrdina má šanci vydobýt si slávu a obdiv (a získat ruku princezny).

Pokud se budeme i nadále pohybovat ve vodách blízkých klasické fantasty, pak na nás čeká Ivana Molnárová Dubcová a její Vae victis, neboli Běda poraženým. Prokleti budiž nájemní žoldáci – a v tomto případě to platí doslova a do písmene. Poutavý nápad, čtivé provedení a další z lehce mrazivých příběhů.

Róbert Hric nás seznámí s mužem, který je Priateľ smrti. Jeho text je hutný, oproti většině ostatních působí bez tempa, ale zároveň ukazuje autorovu schopnost na krátkém rozsahu zbudovat příběh s důkladnými základy (i když těch zvratů a témat je tam možná až moc) a především působivou atmosférou.

Marja Holecyová povypráví čtenářům O tom, čo mal Zabijak za lubom a ako to nakoniec dopadlo. I v tomto příběhu probleskuje místy humorná nadsázka, ale při bližším zkoumání zjistíte, že je v něm ukryto mnohem, mnohem více, a že je vlastně i docela aktuální.

A ještě jeden motiv klasické fantasy chyběl: bohové, ti věčně nespokojení a mocní bohové! Katarína Soyka však tuto mezeru zacelila, sláva! Legenda o rúbanici řeší tedy spíše polobohy, ale jak název napovídá, bude to pořádná mela!

A část věnované klasické fantasy uzavřeme Josefem Girovským. Blíží se totiž Sezóna pazúrov, kdy není radno cestovat na neznámá místa. Minulost na vás totiž číhá a s chutí do vás zaboří své drápy. Příběh, který se zvrhne v horor, i tak by se dalo toto dílo charakterizovat.

A nakonec se podíváme povídky z „jiných žánrových škatulek“. Z celé antologie jsou asi nejzapamatovatelnější – nejspíš právě proto, že neladí se zbytkem knihy.

První narazíte na text Livie Hlavačkové s názvem Jedného šťastie, iného smola. Už námět sám o sobě je zajímavý – do cirkusu se ve fantasy nepodíváme zase tak často. A že se v tomhle cirkusu děje něco nekalého už asi není třeba dodávat. Je škoda, že pointa nebyla o něco údernější, že chybělo trochu více emocí, jinak mohlo jít o nejlepší text celé antologie.

A bohové podruhé, tentokrát v podání Jána Gálika praví a nefalšovaní. Papierový boh je nesmírně zábavným textem, čtivým a poutavým. Skvělý mix akce, humoru a opět s velmi přemýšlivým poselstvím – troufnu si tvrdit, že začátek této povídky je jedním z vrcholů celé antologie – pak se zvrhne v akční rubačku, kde už dobrý námět ustupuje do pozadí.

A do třetice „neklasik“ – Alexandra Pavelková a Peter hľadá dom. Urban fantasy o tom, kterak mladý muž s neradostnou minulostí a zvláštními schopnostmi touží splnit si přání. V tom mu má pomoci právě dům, který přání dokáže plnit. Příběh zaujme, styl vyprávění také, ale k dokonalosti chybí trochu naléhavější vyznění.

O pár dnů později…

Vím, že zhodnocení povídek je stručné. Co se však počítá, je to, co si z obsahu budete pamatovat s odstupem několika dnů.

Jasně, Červenák je legenda s vytříbeným stylem, tady je škoda slov. Zřejmě na vás zapůsobí i trojice „jiných“ povídek, přičemž prim hraje Papierový boh. Dál už bude záležet na preferencích čtenáře – někdo radši humor, někdo zase temnější tóny, někdo akci, jiný zase pomalejší tempo příběhu… Takže nezbývá než přilepit varovnou nálepku POUZE PRO MILOVNÍKY FANTASY!

V celkovém kontextu lze říci, že zpracování jednotlivých textů je bez výjimky kvalitní, nepoznáte rozdíl mezi nováčkem a zkušeným matadorem. Jak již bylo řečeno, potvrzuje se trend rostoucího počtu autorek a vyšší míra vyčerpanost klasické fantastiky, což vede mnohdy k parafrázím a překrucováním žánrových klišé do humorné podoby.

I přesto je s podivem, jak moc se editorům jejich záměr sestavit antologii povídek klasické fantasy zadařil. Během čtení byl velmi rychle zapomenut veškerý strach z „nudné“ klasiky (lehce podpořený první Červenákovou povídkou) – Čas hrdinov II je rozmanitý námětově i pojetím příběhů.

A na závěr lehký lobing u české části čtenářstva: nebojte se slovenštiny. Čas hrdinov II je opravdu kvalitním počtením, navíc slovenština v něm obsažená není zase tak složitá, abyste si zážitek při čtení nedokázali náležitě vychutnat.

I na Slovensku se dělá kvalitní fantastika! Nezbývá než popřát, ať druhý díl Času hrdinov potká stejný osud jako díl první!

Martin Králik, Alexandra Pavelková (editoři): Čas hrdinov II

Jazyk: slovenština