6 + 1 způsob, jak vypadá “kolektivní” psaní

Spolupráce několika spisovatelů je u fantastických příběhů celkem běžná, ačkoliv ne vždycky bezbolestná. Někdy se tým pere s organizací práce, jindy je potřeba pofoukat ublížené ego (to když vám někdo ukradne zásluhy) a ještě jindy to jde skoro samo, i když by to nikdo nečekal. Následující výčet přináší jen skromný výběr knih, na nichž se takové kolektivní psaní podepsalo – a to dost různorodě.

Zavřete oči, odcházím! I s vaším majetkem.

Rčení „Kdo ohlídá hlídače?“ jistě znáte. Kniha Podfuk Janet Evanovich a Lee Goldberga se však nese v duchu hesla „Kdo okrade zloděje?“ Nevěřte ničemu, co vidíte, protože VŠECHNO může být jen dobře nastražená past, která vás v momentě, kdy sklapne, odřízne od bankovních účtů i veškerého dalšího majetku.

Za všechno může čtenář!

Základní otázka pro příznivce žánrové literatury: Jak vůbec definovat fantastiku? Běžně tohle slovo používáme, když chceme pojmenovat sci-fi, fantasy a horor tak nějak souhrnně – a myslím, že v tom žádný bordel není. Tak ho pojďme udělat! Stačí otázku trochu poopravit: Jak fantastiku definují odborníci?

Kladivo na recenzenty aneb každý není Kisch

Varování: Toto není obecný návod, jak psát recenze, leč mé subjektivní doporučení, čemu se při recenzování vyhnout. V okruhu f/sf se již několik let pohybuji a na recenze hledím trojím pohledem: očima čtenáře, který si podle textu vybírá knihy, očima autora, zvědavého na závěry pana kritika, ale také očima recenzenta samotného, a následující úvahu jsem psala s jistou nadsázkou.

Black Mask: antologie z časopisecké legendy

Rádi vám na FantasyPlanet píšeme o detektivkách. Protože víme, že je máte rádi. A víme to, protože je máme rádi taky. Detektivky přeci jen patří mezi žánrové literatury, ty „naše“ žánry – fantasy, sci-fi, horor či komiks – pak mnohdy nemale ovlivnily a ovlivňují nadále.

Recenze: Prach a stín

Epigonů velkého Arthura Conana Doyla je mnoho. Desítky spisovatelů se snažily navázat na jeho nejslavnější dílo – sérii se Sherlockem Holmesem, nejlepším detektivem na světě (Batman promine). Někteří méně, jiní více úspěšně. Jak se to podařilo Lindsay Fayeové v její prvotině?

Konfese recenzenta

Konfese recenzenta

Recenzent není novinář a psát recenzi není totéž jako informovat o stávce odborářů. Snaha o přesnost a nestrannost tu klopýtá o subjektivní pocit z četby a o různou míru kompetence čtenářů, která zpravodajce trápit nemusí.

1 2 3 4 5